[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/bbcode.php on line 483: preg_replace(): The /e modifier is no longer supported, use preg_replace_callback instead
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4688: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4690: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4691: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4692: Cannot modify header information - headers already sent by (output started at [ROOT]/includes/functions.php:3823)
Rihmasto • katso viestiketjua - Maaliskuun kirjailijavieraana Tiina Pystynen

Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 04 Joulu 2021, 22:36

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Alue on lukittu Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 28 Helmi 2011, 23:02 
Poissa
Site Admin

Rihmaston kirjailijavieraana maaliskuussa on Tiina Pystynen.

Keskustelun pohjana oleva essee löytyy pääsivulta Kirjailijavieras -osiosta:
http://www.rihmasto.ma-pe.net/esseet/ti ... tynen.html

Profiili  

ViestiLähetetty: 01 Maalis 2011, 07:42 
Poissa

Tervetuloa Tiina Pystynen!- Minä seniori tänne taas ensimmäisenä ennätin.

Nyt kävi vielä niin onnellisesti, että Vieras oli ennestään tuttu. Aivan koko tuotantoa en ole lukenut, mutta lähes.
Muistan, kun Häpeähäkkiä lukiessani hämmästelin ja riemuitsin- vaikka ei se mikään riemullinen kirja olekaan, melko traagisia asioita, mutta sitä, miten näin rehellisesti ja rohkeasti voi kirjoittaa. Itse taistelin juuri silloin tämän rehellisyyden kanssa. Kirja antoi minulle osaltaan rohkeutta.

Näiden ihanien piirrosrunokirjojen sivuilla olen sekä yhtälailla hämmästellyt että hykerrellyt. Minuun tosikkoon tämä huumori uppoaa kuin veitsi sulaan voihin.

Vaikka Rihmastossa on hiljaista-ehkä osittain tämän tilapäissijainninkin takia- toivon, että syntyy vilkasta keskustelua. Varsinkin miesnäkökulmat ovat tässä yhteydessä mielenkiintoisia.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03 Maalis 2011, 22:13 
Poissa

käsipäevää vaen kirjaelievieraalle, etpä oo samalla tulihtalla aejemmin ollukkaa, että istahaha pölökylle niin kissautan römpsäkahaveet ja raatataan kiehumista outellessa. Ne on kovin hilijasie nuo muut, puijjen takkaa vaen kuikisteevat ja oon jopa kettinkijen kilinätä joukossa kuulevinani. Että eiku sahanlavija viilamaan ja puunjuureen sieltä kuikuilemasta. Eikä tehä sitte pitkie kantoja, taekka vitopäetä, että ei tuu sanomista... ka, sehä kiehuuki jo, pistämpä pöönät sekkaan ja pikkasen tuosta reonalta lykkeän tulen peälle, että keikahtaa pönät sekasi.

Sitäminävaen, että jonkusortin paratoksiha se, että kun on kirjottavinnaan ommaa elämäkertaa, niin jo joku sannoo että valehtelleeha tuo, ei se nuin.... ja kun viktijota yrittellee, niin eköhä se joku jo volaha, että kyllä minä tiijjän kenestä sinä...

Profiili  

ViestiLähetetty: 05 Maalis 2011, 12:52 
Poissa

Hei Teille ja kiitos kommenteista. Toivotaan että keskutelua viriää.
Minäkin vähän tässä aristelen kun en kovin tiuhaan ole osallistunut nettikeskusteluihin.
Mainitsit Häpeähäkin joka minulle, tekijälle, on ollut ainutlaatuinen ja merkillinen kokemus. Sain mahdollisuuden osallistua terapiaan ja päätin jo heti terapian alkaessani, että tulen myös kirjoittamaan kokemuksestani. Kirjoitin terapian aikana raivokkaasti, kirjasin päiväkirjoihin terapiakokemustani ja monen vuoden materiaalissa olikin sitten järjestämistä järjelliseksi kokonaisuudeksi. Halusin kertoa mitä terapiassa tapahtuu ja miten terapia auttaa, mutta halusin myös että lukukokemus olisi sellainen ettei lukija nukahtaisi. Omasta mielestäni kirjoitin hauskan kirjan, vaikka halusin kirjoittaa myös vaikeista ja häpeällisistä asioista. Kirja on hyvin omakohtainen ja osa lukijoista on järkyttyneenä sulkenut kirjan ja sanonut ettei tälläistä roskaa lue, mutta onneksi osa lukijoista on löytänyt teoksesta yhtymäkohtia myös omaan kokemukseensa.
Terapia on kallis hoitomuoto. Kaikilla ei sellaiseen ole varaa. Halusin antaa lukijalle mahdollisuuden peilata romaanin kautta omaa elämäänsä kertomalla mahdollisimman todenmukaisesti terapiaprosessista.
Tiina Pystynen

Profiili  

ViestiLähetetty: 05 Maalis 2011, 15:50 
Poissa

Kysymys tälläinen; Kun tuosta terapiasta tuli mieleen. Onko se paskeripäinen viiksiniekka, joka siellä eduskunnassa puhuun nenäänsä, ja toistuvasti vetoaa terapiaan - onko hän, se viiksiniekka siellä - kirjoittanut yhtään kirjaa tuosta aikakautemme niin pyhästä ja kaikkivoipasta terapiasta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 07 Maalis 2011, 08:17 
Poissa

Kiitos rehellisestä vastauksestasi Tiina Pystynen.
Luin Häpeähäkin heti sen ilmestyttyä enkä kovin tarkkaan enää muista yksityiskohtia. Tuo kirjoittamisen tapa itsessään oli minulle niin tärkeä ja rohkaiseva. Minun oli kirjoitettava vielä paljon häpeällisemmästä "hulluudesta". Kirjoitinkin. Olen hämmästynyt, miten palaute on ollut enimmäkseen myönteistä. Se kokemus myös, että kirja elää omaa elämäänsä, minä omaani.
Minä en ole kirjailija ja minun lukijapiirini jää melko pieneksi- tosin silti paljon isommaksi kuin koskaan olisin uskaltanut odottaa. Mutta on ensiarvoisen tärkeätä, että te, joilla on karismaa ja joita luetaan laajasti, uskallatte olla rehellisiä asioissa, joissa niin valtaisa osa ihmisiä jää omaan häpeähäkkiinsä. Vain harvalla on varaa kääntää selkänsä näille asioille. Nekin, jotka kääntävät, tekevät sen oman itsensä pelosta.
Yhä useampi luova henkilö kertoo terapiakokemuksistaan julkisuudessa. Parisen vuotta sitten kuuntelin Tony Edelmanin haastattelua -pariinkin kertaan, koska se oli niin vaikuttava. Hänenkin rehellisyytensä oli kerta kaikkiaan pysähdyttävää.

Varmasti viestin perillemenossa on tärkeätä tuo huumori. Siinä näkyy kirjailijan taito ottaa etäisyyttä todellisuuden tapahtumiin, työstää ne niin pitkälle, että pystyy katselemaan ulkopuolelta ja sopivasti pilke silmäkulmassa.

Sitten nämä runopiirroskirjat! Minulla on tässä Lemmentanssit. Luulin, etten ole lukenut sitä, mutta tuttu se oli.
Jospa nämä miespuoliset keskustelijat uskaltaisivat ottaa sen käteensä. Kirjan huumorin on niin häkellyttävän suoraa, eikä silti yhtään mene riman yli. Siinä vaaditaan taitoa.

Tuosta jokaisen ihmisen oman tarinan kertomisesta toisen kerran. Elämäkertakirjoittaminenhan on nyt suuressa suosiossa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 10 Maalis 2011, 09:59 
Poissa

Hei!
Baskeripään edesottamuksista enkä ammattipätevyydestä en tiedä. Senkin takia terapia on tärkeä aihe, että nykymaailmassa se on tullut korvaamaan uskontoa ja sillä alalla liikkuu paljon rahaa ja kun ollaan tekemisissä kriisissä olevien ihmisten kanssa hyväksikäytön vaara on suuri. Terapian nimissä huseeraa monenlaista yrittäjää.
Minä halusin näyttää mitä terapiassa tapahtuu ja sitä kautta herättää keskustelua siitä millaista ihmistä terapia meistä muovaa.
Hienoa, että olet uskaltanut kirjoittaa omasta »hulluudestasi». Samanlaisia kokemuksia minulla on kuin sinullakin, että kun uskaltaa puhua rehellisesti, vastaanotto on harvoin negatiivinen.
Olin tiistaina luennoimassa Lemmentansseista Turun pääkirjastossa ja siellä joku kysyi juuri tuosta vastaanotosta. Ihmettelin itsekin, etten hankalasta aiheesta – seksuaalisuus – huolimatta, ole saannut tyrmäävää palautetta. Päinvastoin, lukijat kertoivat sen olevan vapauttavaa kun joku uskaltaa olla rehellinen.
Minä en halua provosoida vaan keskustella sellaisista asioista joista on vaikea puhua. Jos pyrkii vilpittömyyteen, vastaanottokin on vilpitöntä.
Minulle kirjoittaminen ja lukeminen merkitsevät sen pohtimista että mistä tässä elämässä oikein on kysymys. Elämä on arvokas lahja ja kaikki mitä se meille tuo, on se sitten iloa, onnea tai sairautta, suruja. Kaikki se mihin elämä meitä vie on kirjoittamisen arvoista. Minusta kirjallisuuden ja kirjoittamisen arvo on juuri siinä että se tekee maailmaa vähän paremmaksi paikaksi elää kun se helpottaa ahdistusta ja antaa mahdollisuuden ymmärtää sellaisiakin kokemuksia joita itse ei ole kokenut.
Tiina Pystynen

Profiili  

ViestiLähetetty: 11 Maalis 2011, 13:07 
Poissa

Olen turhaan odottanut, että tänne ilmestyisi edes joitakuita keskustelijoita minun lisäkseni. Samalla olen pahoillani Vieraan puolesta. Tämä hiljaisuus ei johdu Vieraasta, eikä edes aiheesta, vaikka sekin saattaa olla vaikea monelle. Eihän täällä Rihmastossa juuri edes liiku muutamia uskollisia kirjoittajia lukuun ottamatta ketään.

Aikanaan, kun nämä vierailijapalstat saivat suuren suosion, ne äkisti loppuivat, muistaakseni kokonaiseksi vuodeksi. Silloin kaivattiin kovasti niitä takaisin. Kun ne sitten palasivat, oli osa porukasta jo häipynyt.
Nyt näyttää pahasti siltä, että aika on ajanut koko Rihmaston ohi.

Vaikka jäisin ainoaksi keskustelukumppaniksi, jatkan silti.
Olen tänä aamuna lukenut loppuun: Mä tahdon paratiisiin.- Voi, miten vapauttavaa luettavaa tämäkin !
Se, että kolumnit on julkaistu aikaisemmin mm Metro- ja Primo-lehdissä, takaa, että niillä on ollut mahdollisuus päätyä jokanaisen (miksei myöskin miehen) käsiin. Joku lehden satunnaisesti käteensä ottanut, on saattanut löytää juuri sen artikkelin, mikä oli hänelle tarkoitettu.
Niin avoimesti, henkilökohtaisesti ja kypsästi kuin kirja puhuu mm itsemurhasta, olen tuskin ennen lukenut. (Häpeähäkki on luettava uudelleen, kunhan ensi viikon lukupiirin toinen kirja, eli Joel Haahtelan: Katoamispiste on ensin luettu. Senkin olen lukenut sen ilmestyttyä, mutta niin paljon on peittynyt muistin hämärään.)

Aivan ihana loppu kirjalle oli tuo mummiuden odotus, joka nyt on jo toteutunut, kukaties moninkertaisesti. Minulle tämä mummius on nyt hyvin keskeinen osa elämää. Melko myöhäisellä iällä sain kokea tällaisen elämän suurenmoisen lahjan.

Noista terapioista vielä. On todella järkyttävää, miten vastuuntunnottomasti suurinakin guruina itseään pitävät voivat kohdella ongelmissaan apua hakevia ihmisiä. Ihminen avaa alitajuntansa ja sitten hänet jätetään yksin kaiken sen kanssa.
Varmasti mm psykodraama on saanut paljon hyvääkin aikaan, mutta minä olen nähnyt sen raaimman varjopuolen.
Lopulta kaiken koetun tarkoituksena on saattaa ihmistä täydempään ja kypsempään elämään. Tie vain on joskus pitkä ja mutkikas.

En pitkitä tätä enempää, ettei palsta heitä minua bittiavaruuteen. Jatkan kyllä vielä- vaikka yksinpuheluna.

Profiili  

ViestiLähetetty: 13 Maalis 2011, 18:03 
Poissa

Hei Eija, en usko että mikään keskustelu menee hukkaan, oli keskustelijoita sitten kaksi tai useampia. Kävijöitä sivuilla on ollut mutta kaikki eivät halua osallistua keskuteluun muutoin kuin lukemalla. WSOY:n kirjailijat perustivat vuosi sitten oman keskutelusivuston mutta siinäkin kävi niin että alkuinnostuksen jälkeen keskutelut lopahtivat. Sitten on sekin että nämä rivit jäävät tänne talteen ja osa ehkä ei halua jättää näin pysyviä jälkiä.

Olen ollut tänä keväänä opettamassa sarjakuvantekijöitä ja he ovat sillä tavalla kiinnostava joukko, että siellä on paljon tekijöitä, jotka eivät edes yritä julkaista vanhoissa perinteisissä kustantamoissa vaan he ovat perutaneet omia pienkustantamoitaan. Kaunokirjallisuuden alueella toimii myös nykyään onneksi pienkustantajia, mutta minua ihastuttaa aika tavalla tuo sarjakuvantekijöiden ennakkoluuloton rohkeus: heille omakustanteen tekeminen on pikemminkin sääntö kuin poikkeus ja omakustanteiden kautta sieltä on noussut pikkuhiljaa tekijöitä esiin laajempaankin julkisuuteen. Sarjakuvantekijät kiertävät sitten messuilla myymässä tuotteitaan.

Kirja-alalla sellainen toiminta ei ole niin kovin näkyvää. Mutta onneksi omakustanteiden avulla esiin pääsee sellaisiakin ääniä, joita perinteinen kustannustoiminta karsastaa. Kannattaisi joskus miettiä sitäkin mahdollisuutta että voisi kerätä yhteen samoinajattelevia ja perustaa kirjallisen ryhmän, joka loisi omat linjansa ja yrittäisi yhteistuumin murtautua esiin kirjalliselle kentälle. 1900-luvun dadaistien ja surrealistien railakkaat manifestit ovat hauskaa luettavaa ja välillä olen kaipaillut pientä vipinää suomalaisellekin kirjallisuuden kentälle.
Niin, että kootkaa voimanne yhteen ja laittakaa kirjallinen maailma uusiksi!
Tiina

Profiili  

ViestiLähetetty: 14 Maalis 2011, 19:28 
Poissa

viesti poistettu

Viimeksi muokannut Herkko Karske päivämäärä 19 Maalis 2011, 13:58, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

ViestiLähetetty: 15 Maalis 2011, 11:11 
Poissa

Herkolle ja muille huolestuneille tiedoksi, että ihan eläviä ihmisiä on Rihmastonkin takana. ;) Tiina Pystynen jo sanoikin, että moni käy lukemassa, vaikkei omaa sanaansa tänne kirjoittaisikaan. Niinpä - itselleni kirjailijavieraiden esseet ovat kullan arvoinen tietovarasto, ihana lukupaketti, josta ammentaa sekä omaan kirjoittamiseen että kirjoittamisen opettamiseen. Samoin nämä keskustelut!

Minua kiehtoo omaelämäkerrallisen kirjoittamisen ristiriita, josta Tiina kirjoittaa esseessään. Se, että on oltava rehellinen - ja sitten kuitenkin, lopputulos voi olla muuta kuin todellisuus. Olen joskus kuullut väitettävän, että elämä muuttuu fiktioksi sillä hetkellä, kun se laitetaan paperille. Ehkä niin onkin. Sillä kaikki ei mitenkään mahdu tekstiin. On pakko karsia, poistaa, paisutellakin.

Olen lukenut monia vieraamme kirjoja ihmiselämän ylistyksenä. Miten hämmästyttäviä, omituisia, yllättäviä, ihania olemmekaan! On jopa kaunista tunnistaa sekä kamaluutensa että ihanuutensa kaunokirjallisesta tekstistä. Niin - miltä tuntuu kirjoittaa omasta elämästään ja kuulla lukijoilta, että minustahan sinä kirjoititkin?

Profiili  

ViestiLähetetty: 15 Maalis 2011, 16:13 
Poissa

sitähä se on... tännäänki muikkuapajalla oli palajo muitaki ku kalastaja apumiehineen, muikku nousi ja "oksalle" oli ottajie, moni ei kylläkää aukassu suutasa ja jotku uusavuttomat vaen lynksin päällä patuleerasivat

Profiili  

ViestiLähetetty: 16 Maalis 2011, 09:44 
Poissa

Minä taidan touhottaa niin itsekeskeisesti, että harvemmin tulen ajatelleeksi näitä sivustolla vain lukemassa kävijöitä. Onhabn heitä. Jos katsoo palkista, harvemmin täällä yksistään liikku, vaikka näkyväistä jälkeä kukaan muu ai jättaisikään, ainakaan juuri sillä kertaa. Muistanhan minä, miten aikanani kävin lukemassa-varsinkin tätä kirjailijavieras-palstaa- ja keräsin rohkeutta lähteä mukaan. Ehkä kaikki eivät edes halua mukaan, ainoastaan osallistua kukin tavallaan.
Hente sen taas sanoi omalla jäljittelemättömällä tavallaan.

Päivi tuossa kertoi, miten on käynyt lukemassa esseet ja osin keskustelujakin ja oppinut niistä. Se mahdollisuus suotakoon muillekin. Itselleni tämän lähinnä sanon.

Sekä Tiina että Päivi puhuivat molemmat siitä, että vaikka käyttää omaa elämäänsä kirjoittamisen lähtökohtana, syntynyt teksti saattaa olla kaukana siitä todellisesta eletystä elämästä kirjoitusprosessin myllättyä sitä. Jo yksinkertaisesti se, mitä siitä valtavasta materiaalista, mitä yksikin pieni ihmiselämä pitää sisällään, mitä siitä valitsee, mitä jättää kertomatta, vaikuttaa lopputulokseen ratkaisevasti. Samastakin elämästä voi saada hyvin erilaisen kirjan näkökulmasta riippuen.
Paljon varmasti vaikuttaa se, mitä tekstillään haluaa sanoa.

Eeva Kilpi on ollut nuoruudestani lähtien lempikirjailijani. Hän jos kuka lähtee omista kokemuksistaan sekä runoissaan että proosassaan. Vanhemmiten hänkin kirjoitti yhä rohkeammin, mm naisen seksuaalisuudesta. Hänen lapsuuden kuvauksistaan olen silti erityisesti vaikuttunut.
Torsti Lehtisellä, Hannu Mäkelällä, vain muutamia äkkiseltään muistaen, on hyvinkin omakohtaista ja tunnustuksellista kirjallisuutta tuotannossaan.
Jopa sellainen viileä ja pidättyväinen kirjailija kuin edesmennyt Raija Siekkinen kirjoittaa Raija Siekkisestä, vaikka tekee tämän hän-muodossa ja visusti etäännyttäen. - Tämän opin joku ilta sitten, kun olin täkäläisen kirjaston lukupiirissä ja siellä oli käsittelyssä Siekkisen Se tapahtui täällä yhdessä Joel Haahtelan Katoamispisteen kanssa. Haahtela taas lähtee kirjassaan jäljittämään Siekkisen viimeisiä traagisia vaiheita. Myös Haahtelan kirja on pääosin faktaa. Ehkä myös pohdinnat koskien omaa itseä.

Yritin lainata tuolta alustuksesta yhden kohdan, mutta enää en muista miksi. Jos onnistun saamaan sen tänne, niin ehkä sitten muistan.

Kirjoittaminen on antanut elämälleni tarkoituksen. Vastoinkäymisistä on kirjoittamisen kautta tullut rikkaus, elämänkokemuksesta varasto, josta teemani ja aiheeni ammennan. Mitään niin pahaa tai häpeällistä ei voisi tapahtua etteikö siitä voisi kirjoittaa.

Kyllä se tuli, mutta minun tavallani. Siinä on pähkinänkuoressa niin paljon, että en yritäkään lisätä mitään.

Profiili  

ViestiLähetetty: 26 Maalis 2011, 15:54 
Poissa

Hei kaikille!
Päivi kysyi miltä tuntuu kirjoittaa omasta elämästään ja kuulla lukijoilta että minustahan sinä kirjoitatkin?
Palaute juuri antaa rohkeutta kirjoittaa rehellisesti. Se on merkillistä, että mitä henkilökohtaisemmin on kirjoittanut, sitä varmemmin on saannut sen palautteen, että ihan kun mun elämäni.
Mutta tapoja kirjoittaa on niin monia kuin on kirjoittajiakin.
Jokaisen täytyy löytää oma äänensä. Jollekin se omin ja paras tapa on kirjoittaa hyvin kaukaa omasta elämästä ja sellainen kirjoittaja haluaa sukeltaa toisenlaisiin elämänkohtaloihin, historiaan, tulevaisuuteen... Mutta niin kuin näyttelijä, joka voi näytellä uskottavasti vaikka väkivaltarikollista, näyttelijä jonka maailmankuva ja elämänkokemus ovat täysin päinvastaiset kun hänen esittämänsä rikollisen, niin jollakin tavalla omasta tunne-ja kokemusvarastosta näyttelijäkin tuon itselleen oudon roolin hakee. Ja niin tekee kirjailijakin.Sehän on aikamoinen ihme!
Joillekin etäisiin hahmoihin eläytyminen on paras tapa kirjoittaa. Sitten on meitä, jotka löydämme aiheemme ja henkilömme omasta elämästämme. Eikä näistä kumpikaan ole huono lähestymistapa. Molemmilla on lukijansa.

Profiili  

ViestiLähetetty: 27 Maalis 2011, 11:49 
Poissa

Näinhän se juuri on!
Olen lukenut mielenkiintoisen aloituksesi ja seurannut tätä keskustelua, mutta en ole kehdannut kommentoida.
Kunnioitan kirjailijaa, joka pistää itsensä ja elämänsä likoon kuvaamallasi tavalla. Minä en... uskaltaisi? osaisi? kiinnostuisi?
Kuulun niihin kirjoittajiin, jotka kirjoittavat kaukaa omasta elämänpiiristään. Minulla on sellainen olo, ettei minun tylsästä elämästäni proosaa syntyisi. Historian suuret tarinat saavat sormeni syyhyämään. Mutta juuri näin käy, että niihin kaukaisiin historian henkilöihin ui omia kokemuksia, varsinkin omia tunnekokemuksia, ajatuksia ja muistoja.
Lastenkirjoihini kylläkin on sujuttautunut aika dokumentaarista aineistoa kahden lapseni keskinäisistä sanailuista ja muista toilailuista. Niinpä niitä luullaankin dokumenteiksi meiltä kotoa. :oops:
Aivan sama kenen kohtaloon eläydyt, oman itsensä läpi kirjoittaja kirjoittaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Alue on lukittu Tämä viestiketju on lukittu. Et voi vastata tai muokata viestejäsi  [ 17 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia