Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 19 Loka 2019, 10:22

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Oikeinkirjoittaminen
ViestiLähetetty: 16 Kesä 2006, 00:06 
Poissa

Luin nimeltämainitsemattoman nimimerkin viestin Rihmastosta, enkä voinut sietää lukemattomia perustason kirjoitusvirheitä (ei pilkkuja, ei pilkkuja, ei pilkkuja laisinkaan - ja yksinkertaiset yhdyssanat yhteenkirjoitettuina).

Kysymys kuuluukin, miten paljon kiinnitätte luomishetkellä huomiota oikeakielisyyteen? Entä millä tasolla uskotte olevanne, jos tarkkailun alle otetaan tuottamanne tekstin oikeakielisyys?

Kuten jo viestin alusta voi päätellä, itse pyrin aina kirjoittamaan (joitakin tyylillisiä seikkoja lukuunottamatta) täydellistä suomea. Katsoakseni minua voi hyvällä omallatunnolla kutsua myös suomen kielen harrastajaksi. Kirjoittamisessani ei ole kyse vain sisällöstä vaan pidän kunnia-asianani hallita myös muodolliset seikat.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16 Kesä 2006, 09:15 
Poissa

Lukuun ottamatta erikseen. Nimeltä mainitsematon ehkä myös (tästä en ole ihan varma). Juuri näitä kahta ei tietenkään voi oikein mistään päätellä; ne pitää vain tietää tai tarkistaa jostain.

Kirjoittaminen on ennen kaikkea ajattelua. Huonokielisyys kertoo sekavasta ajattelusta, ja huonokielinen teksti on siten huonoa tekstiä alusta loppuun. Pahoittelut, jos kuulostan ehdottomalta, mutta niin se vain on: jos aikoo kirjoittaa, on opeteltava perusasiat ensin.

Kunnia-asiallisuudesta voi olla mitä mieltä vain. Minulle oikeakielisyys on pikemminkin itsestäänselvyys, joka kuuluu kirjoittamiseen kuin renkaat autoon.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16 Kesä 2006, 09:31 
Poissa

Kirjoittaminen on minulle hengittämistä. Kun kaipaan hetken lepotauon tai happea, rei´itän liian ilmatiiviit ajatukseni välimerkein. Kirjoitan, kuten ajattelen.

8) Kalju

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 16 Kesä 2006, 10:24 
Poissa

Ehkä minun pitäisi harrastaa vähän lisää. :oops:
Lukuun ottamatta tosiaan kirjoitetaan erikseen. En tiedä, mikä ajatusvirhe minulle on yöllä tullut. Nimeltä mainitsematon piti ihan tarkistaa ja oikeassa oli heavenb senkin suhteen - erikseen.

Aloitan seuraavan kerran ketjun jostakin muusta aiheesta. :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2006, 20:34 
Poissa

Lihaöiemikuution pitäisi opetella kirjoittamista. Sen osoittaa selvästi sana nimeltämainitsematon.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Kesä 2006, 20:51 
Poissa

Tukki-Akseli kirjoitti:
Lihaöiemikuution pitäisi opetella kirjoittamista. Sen osoittaa selvästi sana nimeltämainitsematon.

Taisin tuota jo kommentoida aiemmassa viestissäni...
Jos tässä piruilemaan ruvetaan, niin nimimerkkini ei muuten ole Lihaöiemikuutio. :wink:

Profiili  

ViestiLähetetty: 26 Kesä 2006, 11:31 
Heip!
No tuota...Suomi on äidinkieleni ja yritän kirjoittaa mahdollisimman virheettömästi, mutta tietenkään en saavuta sitä tasoa kuin ehkä sähköpostiviesteissäni. Vai oliko se nyt niin, että virkerakenne minulla on se suurempi ongelma...? Oli miten oli, yritän kirjoittaa niin, että ymmärrän itse mitä kirjoitan. Yritän kirjoittaa myös niin, että muut ymmärtävät mitä olen kirjoittanut.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27 Kesä 2006, 17:39 
Poissa

Mielestäni kaunokirjallisuudella ei tarvitse olla mitään tekemistä kieliopillisesti oikean kirjoittamisen kanssa. Monet kirjallisuuden tutkijathan kehittelevätkin erityisiä kirjallisuuden "kielioppeja", joissa on kyse ihan muusta kuin oikeakielisyydestä sana- ja lausetasolla. Siinä olen kyllä samaa mieltä, että poikkeamien kieliopista tulisi olla tarkoituksellisia, eli vaikka ei kieliopillisesti oikein kirjoittaisikaan, olisi hyvä tuntea se. Silti olen sitä mieltä, ettei kieliopillisesti moitteeton vaihtoehto ole aina taiteelliselta kannalta katsoen paras. Olisin myös tyytyväinen, jos forumeissa käytettäisiin edes välimerkkejä... Lukeminen on välillä todella raivostuttavaa ja hidasta, jos ei yhtään kiinnitetä huomiota kirjoitusasuun.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 28 Kesä 2006, 15:04 
Poissa

Sanotaan ettei kaunokirjallisuudessa tarvitse välittää oikeakielisyydestä, mutta taitaa kuitenkin olla niin, että jos käyttää selvästi oikeakielisestä poikkeavaa kieltä, se pitäisi perustella jotenkin tuon työn kautta. Siis kielen pitäisi olla "oikeaa" , teokseen harkitusti kuuluvaa. Poikkeamilla pitää olla lisäarvoa.

Profiili  

Viestin otsikko: Puhut asiaa!
ViestiLähetetty: 03 Heinä 2006, 16:12 
HymyileväApollo, olen samaa mieltä kanssasi. En vain aikaisemmassa viestissäni osannut tuoda asiaa kunnolla esille. Ja runosi...siinä viestisi lopussa...se on kaunis. Tai ainakin hyvä.

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11 Heinä 2006, 11:53 
Poissa

Oikein kirjoittaminen on sanaliitto, ei yhdyssana :wink:

Mikä siis vain todistaa virheitä osuvan parhaimpienkin kohdalle eikä millään lailla vähennä alkuperäisen argumentin painoa. Luova kielenkäyttö on toki kirjallisuuden elinehto, mutta järjestelmällinen kielioppisääntöjen laiminlyönti on mielestäni lukijan halventamista.

*palaa takaisin varjoihin*

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14 Heinä 2006, 22:05 
Poissa

tertar kirjoitti:
Oikein kirjoittaminen on sanaliitto, ei yhdyssana :wink:

Olet harvinaisen oikeassa. Etkä välttämättä niin harvinaisenkaan. :D
*lyö päätään seinään*

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12 Elo 2006, 21:39 
Poissa

Arvoisa lähimmäinen. Kerrothan opettajaksi palkatulle aivovammaiselle, miten opettajanhuone (opettajainhuone/ opettajan huone/ opettajain huone) kirjoitetaan. Vietin juuri monta hikistä hetkiä vanhempain (vanhempien/ huoltajien/ huoltajain) viikkokirjeen parissa. Tässä vaiheessa iltaa olisin erittäin kiitollinen myös kirkua -sanan yksikön 1. persoonan taivutusmuodosta. 8)

Viimeksi muokannut kalju sinikka päivämäärä 13 Elo 2006, 20:40, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12 Elo 2006, 22:26 
Poissa

Ja tämä kysymys aiheesta kirkua on kiinnostanut myös meikäläistä jo jonkin aikaa :shock:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Elo 2006, 15:58 
Se tulee itsestään. En kiinnitä siihen huomiota. Olisi rasittavaa jälkeenpäin korjailla jotain yhdyssana- ja pilkkujuttuja omista teksteistä.

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia