Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 09 Joulu 2019, 01:39

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Helmi 2008, 22:57 
Poissa

Tuo olikin ihan uusi tapa- ja kätevä?

Kyllähän tämän piankin kaikki lähistölle osuvat tietävät; kirjoittamisen siis, aina kun ei ole hyvää selitystä, miksi siellä koneella viihtyy.

Joskus joku yrittää vilkaista jotakin kautta, mutta onneksi tämä uusi rääkäisee pahasti tuollaiseen.

Kannettava on vain kovin lyhytikäinen, ja jatkuva vaihtuva tekniikka on keljua. Teettää työtä.

Lyijykynä ja kumi sittenkin? Kyllä ne yöpöydän laatikossa ovat.

Profiili  

Viestin otsikko: käsinkirjoittaminen
ViestiLähetetty: 22 Helmi 2008, 22:24 
Poissa

kyllä kaikki vannoo ja vakuuttaa että käsinkirjoittaminen on parasta..selkäytimestä lähtevää..mutta kun mulla on niin kaamee käsiala etten viikon päästä itsekään tiedä mitä siinä lukee,joten on pakko tyytyä konekirjoitukseen..silloin ainakin saa suurinpiirtein selvän..mitä nyt tulee lukihäireiöisen kirjankäännöksiä.. mutta se on pientä se----

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2008, 16:56 
Poissa

Minä olen konekirjoittamisen kannalla, koska se on nopeampaa ja helmpompaa, ainakin minulle, Tietysti on se veret seisauttava vaara, että kone kosahtaa ja se on sitten hyvästi teksti. Minusta koneella on helpompi lukea ja muokata aiempaa tekstiä, jos vaikka haluaa väliin kirjoittaa lisää. Ja jos kirjoittaa tavoitteenaan julkaista se, täyty teksti kuitenkin siirtää koneelle, ja se on varmasti pelkkää kidutusta. En tiedä miten tämä pätee runoilijoihin - minä olen proosattaja - mutta uskon tämän tietsikan olevan hieman käytänölisempi. Koneessa on mm. oikeinkirjoituksen tarkistus, mistä on minulle ollut hirveästi hyötyä. Jos jollekin vihkoon rustaaminen on helpompaa ja se oma juttu, en rupea kiistelemään. Siltä varalta, että kone sanoo sopimuksensa irti, minulla on teksti myös muistitikulla, mutta toivon kovasti, ettei sitä koskaan tarvitse käyttää siihen tarkoitukseen, että palauttaisin tekstini, jota en missään tapauksessa pystyisi kirjoittamaan uudestaan, kun sitä on nyt niin paljon. Parikymmentä sivua menettäessäni ehkä toipuisin, mutta nyt tekstiä on 170A4, joten saattaisipa hiukkasen ketuttaa, jos se kaikki katoaisi taivahan tuuliin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Syys 2008, 11:09 
Poissa

A. Menninkäinen kirjoitti:
Minä olen konekirjoittamisen kannalla, koska se on nopeampaa ja helmpompaa, ainakin minulle, Tietysti on se veret seisauttava vaara, että kone kosahtaa ja se on sitten hyvästi teksti.

Itse siirrän tekstini sähköpostiin luonnoksiin. En omista musititikkua. :oops: Tuo tietokoneen räjähtämisvaara on kuitenkin niin kammottava ajatus, että olen halunnut jollain tapaa varautua siihen. Kaksi 300 sivuista kirjan alkua ei ole mikään ihana juttu menettää.
Ja käsinkirjoittamisesta: vihaan sitä. Käsialani on kauheaa, eikä asiaa paranna se, että jälkikin on hirvittävää. Se ei ole tyttömäistä, vaan isoa ja lennokasta (huomasin, että ala-asteystäväni käsiala on samanlaista, joten liekö syy tuolloisen kaunokirjoituksen opettajan). Joka tapauksessa en voi kuvitellakaan kirjottavani kokonaista romaania käsin. Montakohan ruutupaperisivua siihen kuluisi? Hirvittää jo nyt tuo ajatus kuusituntisesta historian YO:sta, jossa kynän pitäisi olla liikkeessä koko ajan, jos haluan saada aikaan kaikki kuusi tehtävää plus jokerit. Kirjoitusasentoni on huono - käsi puutuu jo tunnissa ja minun on venytettävä sitä. Äitini ehdotti jonkinlaista käsituen ottamista mukaan kirjoituksiin. En ole innostunut ajatuksesta, vaikka järkevää se voisi ollakin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Syys 2008, 16:53 
Poissa

Äläs sure- olen vasenkätinen.
Kirjoitusten jälkeen äidinkielen opettaja kysyi, miksi käsialani oli niin erilaista- jännitinkö?

Ja yritin vain kirjoittaa niin, että muutkin saavat siitä selvää :roll:
Liian siistiä,,,,

Mutta siitä muistitikusta- jos koneessasi on sille paikka, hanki ihmeessä- tuo määrä mahtuu jo yhteen kohtalaisen kokoiseen, jos ei sisällä kuvia. Eivät ole enää kalllitakaan, paitsi rahattomalle! :?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Syys 2008, 22:32 
Poissa

Jeps, niinhän ne sanovat. Täytyy pyytää isiä rahoittamaan tätä hanketta, jos se vaikka lämpenisi ajatukselle. Vielä toistaiseksi näillä minun lapsenhoitopalkoillani ei yhtä kunnon ravintolailtaa kolmen ruokalajin ja martinien kera enempää kustanneta. Mutta pakkohan sitä glamouria on toisinaan oltava - olen valmis maksamaan siitä silloin tällöin. :P

Läppäri on numero yksi tulevaisuuden hanke. Se on pakko saada... ja se on kallis kun mikä. Toisaalta minulla on vielä yksi valttikortti käyttämättä ja voisin yrittää toivoa sitä ylioppilaslahjaksi. Rahattomana ei ole kivaa olla. Niin, ne vakkaritulot olisi kova sana. Pitänee laittaa työhakemus Videofirma Makuuniin, ne kuulema tarvitsevat työntekijöitä... (luvassa ilmaista karkkia)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04 Syys 2008, 02:59 
Poissa

2 gigaa muistia Gigantista 7,90 euroa, jätä yksi martini juomatta. Mutta tikulla ei tieto pitkään säily, joten varmuuskopio kannattaa kyllä polttaa levylle. Se nyt vaan on tyhmää menettää monien vuosien työ.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04 Syys 2008, 10:59 
Poissa

LeLu kirjoitti:
2 gigaa muistia Gigantista 7,90 euroa, jätä yksi martini juomatta. Mutta tikulla ei tieto pitkään säily, joten varmuuskopio kannattaa kyllä polttaa levylle. Se nyt vaan on tyhmää menettää monien vuosien työ.

Näin halpa? :shock: (hymiössä lukee "shock" ja haluan lisätä, että tässä tapauksessa shokki on aiheutunut positiivisesta yllätyksestä)

Poltin joskus lapsena, kun olin vähän alle 10-vuotias, ensimmäisen pitkän novellini disketille. Silloin tallentaminen oli ainakin helppoa. Eikun disketti sisään ja paina yläkulmasta "tallenna"-nappulaa. Tuo kyseinen novelli on vieläkin tallessa ja hyvässä kunnossa.
Vaikka tuskinpa noille levyillekään polttaminen on kovin vaikeaa, kunhan kerran katsoo mallista kuinka homma hoidetaan. Tai sitten olen aikaisemmin käsitellyt vääränlaisia levyjä, koska vielä tähän mennessä nuo tyhjät levyt ja tietokone ovat olleet minulle mahdoton yhtälö. :lol:

Mutta aivan: "Se nyt vaan on tyhmää menettää monien vuosien työ."
Ehkä voisin varjella Blue'sia hieman paremmin, nähdä vaivaa sen eteen vielä vähän - vaikkakin eri merkeissä kuin ennen.

Profiili  

ViestiLähetetty: 05 Syys 2008, 16:08 
Poissa

nyt tuli uutta tietoa..ettäkö tikulla säilyis tieto vain vähän aikaa.kuinka vähän kuukausia vaiko vuoden, vaiko kaks... suhteellista lyhyys..apua.. kuinkas se polttaminen onnistuu onko siitä maininta jossain ohjekirjassa ensin ostetaan cd...ja sitten ?????

Profiili  

ViestiLähetetty: 05 Syys 2008, 16:46 
Poissa

ullaw kirjoitti:
kuinkas se polttaminen onnistuu onko siitä maininta jossain ohjekirjassa ensin ostetaan cd...ja sitten ?????

En ole ikinä tekstiä cd-levylle tallentanut, mutta Wordissa näyttäisi avautuvan aikamoinen litania noita tallennuspaikkoja asiakirjaa tallentaessa. Kohteista löytyy minulta ainakin 3,5 tuuman levyke, DVD-asema, CD-RW-asema jne. Siitä vain valitsee sen, mihin haluaa tuotoksensa tallentaa.

Jonkinlaista ohjettakin löysin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Syys 2008, 17:38 
Poissa

Neron ohjelmalla nuo levyt on tullut poltettua. En ole kyllä tiennyt, että suoraan saisi resurssienhallinnalla tai Wordilla tiedostot cd:lle tai dvd:lle laitettua mutta voipahan jollakin olla edistyksekkäämmät laitteet. Typerää kai tuo olisi jos ei jo nykyisin toimisi.

Juu, muistitikun tyhjeneminen ei ole mikään erikoislaatuinen ilmiö. Ulkoinen kovalevy taitaa olla paras varmuuskopioille? Ei nuo cd-levytkään lupaile kovin monen vuoden varmuutta. Mikrofilmi on paras. Sille luvataan 50 vuotta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Syys 2008, 19:55 
Poissa

Mikrofilmi? Ikinä kuullutkaan... :o Mitenkäs se toimii ja mikä on pyöristetty hinta? Voisin nimittäin ostaa kerralla kunnon vehkeet..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Syys 2008, 22:12 
Poissa

TUOLTA lisää mikrofilmistä jos se ihan oikeasti alkoi kiinnostaa. Lukulaite näyttäisi olevan parista kympistä ylöspäin. Itse kuvaamisesta en löytänyt hinnastoa, pitäisi kysyä näemmä suoraan liikkeestä hinta.

Kuulkas miten olisi ihan tuollainen ulkoinen kiinto-/kovalevy? Sinne vaan varmuuskopiot ja toinen kappale koneella, tuskin ne yhtä aikaa hajoavat. Sopii taatusti vaikka koko Päätalon tuotanto kuvien kera ja saa alle satasella. Ja sitten valmiista ihan vanha kunnon paperituloste?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10 Joulu 2008, 11:08 
Poissa

Itselläni on sama tapa kuin Emtzulla, uusin versio tekstistä on aina sähköpostin luonnoksena, jolloin voin kirjoittaa sitä missä vain, kun innostun. Varmuuskopiona en siihen niin kovasti luota, sitä varten käytän tikkua, CD:eitä ja jemmakansioita kotikoneella ja työläppärillä.

Mutta aiheeseen palatakseni, ketkä kaikki tietävät, että kirjoitan? Hmm... aika harvat, kotona ei tuota kirjoitusharrastusta juurikaan arvosteta, joten vain muutama kaveri ja ystävä tietää siitä.

Profiili  

ViestiLähetetty: 03 Tammi 2009, 01:12 
Poissa

Kyllä taitaa aikalailla kaikki tietää mun kirjoittamisestani... toisaalta kun sitä jo tekee tässä mittakaavassa... Tuntuu oikeastaan hassulta ajatukselta, että joskus teinivuosina kaikki eivät todellakaan siitä tienneet.. nythän mulla on kynä kädessä kokoajan, toissä ja vapaa-ajalla... tai ainakin tietokoneen näppis sormien alla. Se on mun duunia.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 31 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia