Kustantajien vastausten odotteleminen kestää ja kestää, tuttu tilanne monille. Voiko vastauajan kestosta päätellä jotain? Kun vastauksen odottelu on jatkunut vaikka 6 kk tai 12 kk, onko silloin todennäköisemmin tulossa hylsy kuin hyväksyntä, vai voiko siitä päätellä yhtään mitään? Itse arvelen, että siitä ei voi päättellä juuri mitään. (Tätä päätelmää tukee kirjalijan kuvaus kustannusprosessista:
http://www.cissehammar.com/haluatko_kirjailijaksi.htm)
Mutta jos kestää yli vuoden, onko silloin jo aika pienet mahdollisuuset kyllä-vastaukselle? Mutta toisaalta luulisi, että hylsyvastaukset tulisivat nopeammin, koska siinä ei kässäriä syynätä niin tarkkaan kuin jos se on päässyt "potentiaalisesti julkaistava"-joukkoon.
Lähetin 5 kk sitten käsikirjoitukseni 6 kustantamoon, ensimmäinen vastaus tuli tänään, hylsy Tammelta. Eihän toivoaan kannata ensimmäiseen hylsyyn menettää? Kai aika harva esikoiskirjailija saa kyllä-vastausta kaikilta kustantamoilta, vaan useimmat saavat myös hylsyjä kyllä-vastauksen lisäksi? Jos kyllä-vastaus (tai ehkä-vastaus) tulee, tuleekohan se todennäköisemmin puhelimitse vai kirjeitse vai yhtä todennäköisesti kummin vain?
Voiko tuollaisesta lyhyestä "ei sovi kustannusohjelmaamme" -tusinavastauksesta päätellä mitään siitä, pitivätkö kässäriä ihan surkeana vai saattoiko se oikeasti olla heidän mielestään hyväkin mutta ei oikeasti vain sopinut heidän tyyliinsä tms? (Julkaiseeko Tammi juurikaan proosarunoutta?)
Entä tiedättekö, ovatko pienet kustantamot yleensä nopeampia vastaamaan kuin isot? Itse lähetin kässärini nyt ensin pääasiassa isoihin (joukossa yksi pieni), jos niistä tulee hylsyt kaikista sitten lähetän pieniin ja toivon että ne vastaisivat parissa kuukaudessa, mutta voiko pienilläkin kustantamoilla vastauskestää puoli vuotta tai vuoden tai ylikin?
Odottelu on toisaalta kurjaa, toisaalta on ihana että vielä on toivoa. Luulin että ensimmäinen hylsy musertaa kovasti, mutta ei se ihme kyllä musertanut, ehkä toinen hylsy musertaa enemmän, ja kolmas vielä enemmän, kolmannen kohdalla alkaa olla varmaan jo aika toivoton olo. Ja sitten jos tulee hylkäyskirjeet niistä kahdesta kustantamosta joita olen ajatellut potentiaalisimmiksi, ne hylsyt tuntuvat erityisen pahoilta. Kirjan julkaistuksi saaminen on niin vaikeaa niin vaikeaa.