Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 14 Loka 2019, 20:52

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Tarkennusta Mennille
ViestiLähetetty: 28 Tammi 2008, 10:00 
Poissa

Tarkemmin luettuani aivan sama sanamuoto oli minullakin. Ehkä toiveajatteluni oli kääntänyt tekstin tuohon muotoon.

Edelleen asiaa tuntemattoma tuosta Sammakosta. Ainakin joukukuun kirjailijavieraamme Marjo Isopahkala oli kirjoittanut runonsa Savukeitaan leivissä. Mahdoitko tutustua hänen tuotantoonsa?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Tarkennusta Mennille
ViestiLähetetty: 28 Tammi 2008, 17:53 
Poissa

Eila Kujala kirjoitti:
Tarkemmin luettuani aivan sama sanamuoto oli minullakin. Ehkä toiveajatteluni oli kääntänyt tekstin tuohon muotoon.

Edelleen asiaa tuntemattoma tuosta Sammakosta. Ainakin joukukuun kirjailijavieraamme Marjo Isopahkala oli kirjoittanut runonsa Savukeitaan leivissä. Mahdoitko tutustua hänen tuotantoonsa?

Eli tusinakirjeet ollaan saatu, luultavasti sanasta sanaan täysin samat molemmilla =)
Kyllä siitä oikeasti tuli kurja olo kun ne kustantamot joita pidin potentiaalisina torjuivat kässärin, kun vielä odotti vastauksia oli sentään vielä toivoa ja sen takia vähän lähempänä unelmaansa. Toivon, että itsekin alkaisin pitämään tuota kässäriäni huonona, niin nuo hylsyt olisi helpompi kestää ja ajatella että "no se oliki niin huono kässäri, ihan ok etteivät julkaisseet, pystyn parempaankin".
En ole hirveästi Isopahkalaa lukenut, ei ole ihan minun tyylistäni runoutta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Heinä 2009, 01:26 
Poissa

Lähetin esikoisteokseni Tammeen 17 päivää sitten... Pelottaa enkä malttaisi millään odottaa. Pitäisikö minun yrittää montaa kustantajaa samanaikaisesti, ettei sitten se mahdollinen hylsy Tammelta tuntuisi välttämättä niin pahalta, kun jäljellä on muitakin toivonkipinöitä...

Profiili  

Viestin otsikko: emzu emzu
ViestiLähetetty: 01 Heinä 2009, 09:24 
Poissa

nykyään suositellaan että lähetät kässärisi ainakin kolmeen paikkaan..muistaaksen Likellä oli ohje että viiteenkin vois lähettää..
jos toimit sillee vasnhanaikaisesti että odotat aina vuoden vastausta yhdeltä kustantamolta, ehdit haudan partaalle ennenkuin vimonen vastaa,,jos se oliskin sitten myöntävä vastaus..
eli varaudu ainakin puolen vuoden odottelemiseen ..
jotkut kyllä ilmoittavat että ovat saaneet kässärin ja että vastaus tulee sen ja sen ajan kuluttua.
ONNEA kässärillesi..
mutta ota toinenkin ,kolmaskin kopio ja koita jotain toista kustantamoa samanaikaisesti.. (sitten jos useampi kustantamo haluaa sun juttus, sulla on vara valita kuka tekee edullisimman sopimuksen) :lol:
Ainakin WSOY:llä on kuulemma metrin korkuinen pinkka tarjottuja kässäreitä, joita ei vielä ole luettu.. ja idis on suunnilleen niin,että jos 1000 kässäriä tulee niin 1 prosentti julkaistaan..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Heinä 2009, 11:13 
Poissa

emtzu kirjoitti:
Lähetin esikoisteokseni Tammeen 17 päivää sitten... Pelottaa enkä malttaisi millään odottaa. Pitäisikö minun yrittää montaa kustantajaa samanaikaisesti, ettei sitten se mahdollinen hylsy Tammelta tuntuisi välttämättä niin pahalta, kun jäljellä on muitakin toivonkipinöitä...

Pitkästä aikaa täällä... Ullaw jo hyvin vastasi kysymykseesi tietyltä kantilta, mutta sekaannunpa minäkin tähän, kun toisessa ketjussa käsittelit samaa asiaa. Siinä isäsi oli moittinut käsistäsi raskaaksi. Siitä viestistä tulkintani mukaan huokui jonkinlainen epävarmuutesi siitä, onko käsiksesi hyvä.

Suosittelisin hankkimaan ensin lähinnä esilukijoiden avulla sellaisen varmuuden, että itse voit olla tekstiisi tyytyväinen vielä vuosienkin kuluttua. Sen jälkeen kun saat siitä varmuuden, lähetä se sitten useampaan kustantamoon.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Heinä 2009, 14:47 
Poissa

Juuh, kyllä minä teokseeni tyytyväinen olen. :) Se on silmäteräni. Kovasti vain jännittää, että mitenköhän tässä käy. Minä kun olen kovin malttamaton, että tuollainen 5 kk voisi yhtä hyvin olla 5 vuotta.

Otan siis neuvot vastaan ja lähetän käsikirjoitukseni vielä pariin muuhun kustantamoon. Tuo tulostaminen on vaan pienoinen ongelma... Sain ensimmäisen version tulostettua isäni työpaikalta, mutta en usko että ne siellä katsovat kovin hyvällä, jos tulostan vielä 1000 sivua lisää. 1. tulostus maksoi noin 30 euroa, eli käsittääkseni suhteellisen halpaa touhua.
Olen nyt kuitenkin ottanut yheyttä Kopio-niiniin, kun kuulin että sieltä olisi mahdollista saada myös halvalla paljon tulostettua. Lisäksi eräs ystäväni työskentelee oman paikkakuntani kirjastossa ja hän neuvoi minua ottamaan yhteyttä Turun karhukopioon jossa kopiot ovat 3-5 senttiä sivu (Hollolan kirjastossa 20 senttiä sivu).

Profiili  

Viestin otsikko: hui Emtzu !
ViestiLähetetty: 06 Heinä 2009, 06:06 
Poissa

HUI! Onk sulla heti eka kässäri tuhat tai 500 sivuinen .. ?
Ohhoh. Ryhdytkö oikein "päätaloksi" , teet tiiliskiviromaaneja ?
Mutta ONNEA KÄSSÄRILLESI (kateelliselta kirjoittajakaverilta).Sellaisen aikaansaaminen on jo sinällään saavutus.Siinä on jo materialia mistä voi karsiakin, jos on tarvis.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Heinä 2009, 14:36 
Poissa

Juuh, mun esikoisesta tuli noin. 550 sivunen, vaikka karsin siitä 10% pois toista versiota väsäillessäni (noudatin herra Kingin ohjetta). Tulihan siitä paksu, mutta yritetään nyt näin.
Otan siitä nyt kaksi uutta kopioversiota, jotka ajattelin lähettää vielä noihin isompiin kustannusosakeyhtiöihin. Aloitan pyramidin huipulta ja lähden sitten laskemaan pulkalla alaspäin, mikäli Tammi, WSOY ja Otava osoittautuvat kaikki vesiperiksi. Lahti Kopio otti mun nippuni käsiteltäväkseen hintaan 45 € + AVL.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Heinä 2009, 22:49 
Poissa

Sähköpostilla lähettelin moneen paikkaan (jotka maililla ottivat vastaan), ja nopein vastaus tuli päivässä (EI). Muut kieltävät sitten viikon parin sisään. WSOY:lle lähetin oikeen printit, ja vuoden ovat sillä tiellä viipyneet.
Tosin tällä välillä olen jo parannellut paljon käsistä, ja päättänyt julkaista sen omakustanteena - eli en jää odottelemaan puuttuvaa kolmea vastausta.

Eräs kieltävä vastaus alkoi: "Tarina imaisi mukaansa, mutta..."
Jäin miettimään, oliko se stantardivastaus.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 27 Heinä 2009, 20:23 
Poissa

Jack kirjoitti:
Sähköpostilla lähettelin moneen paikkaan (jotka maililla ottivat vastaan), ja nopein vastaus tuli päivässä (EI). Muut kieltävät sitten viikon parin sisään. WSOY:lle lähetin oikeen printit, ja vuoden ovat sillä tiellä viipyneet.
Tosin tällä välillä olen jo parannellut paljon käsistä, ja päättänyt julkaista sen omakustanteena - eli en jää odottelemaan puuttuvaa kolmea vastausta.

Eräs kieltävä vastaus alkoi: "Tarina imaisi mukaansa, mutta..."
Jäin miettimään, oliko se stantardivastaus.

Tulkitsisin, ettei ole kyse standardivastauksesta. Eli luullakseni voit todella luottaa siihen, että tarinasi imaisi.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11 Elo 2009, 10:24 
Poissa

Moi,

Osa kustantamoista hyväksyy käsikirjoituksen lähettämisen sähköisessä muodossa (esim. Like ja olihan se Teos?) printtiversion sijaan.

Houkutteleva vaihtoehto kustannuksia ajatellen, mutta pälkähtipä päähäni, että onkohan se huono vaihtoehto siksi, että näytöltä on niin paljon ikävämpi lukea tekstiä kuin paperilta. Tuskin ne rupeavat sähköisesti lähetettyjä käsikirjoituksia kustantamoissa printtailemaan.

Tyhmä kysymys ehkä, mutta mielipiteitä?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 11 Elo 2009, 22:34 
Poissa

Jussi Matilainen kirjoitti:
[
Tulkitsisin, ettei ole kyse standardivastauksesta. Eli luullakseni voit todella luottaa siihen, että tarinasi imaisi.

Toivotaan. Sittenpä selviää, kun saan omakustanteen pihalle.

Eräs opukseni, jonka postitin meilillä, päätettiin julkaista, joten kyllä sitäkin kautta tärppää. (tosin julkaisu kaatui erinnäisiin seikkoihin, mutta se on toinen juttu)

Profiili  

ViestiLähetetty: 12 Elo 2009, 07:59 
Poissa

Bellara kirjoitti:
Moi,

Osa kustantamoista hyväksyy käsikirjoituksen lähettämisen sähköisessä muodossa (esim. Like ja olihan se Teos?) printtiversion sijaan.

Houkutteleva vaihtoehto kustannuksia ajatellen, mutta pälkähtipä päähäni, että onkohan se huono vaihtoehto siksi, että näytöltä on niin paljon ikävämpi lukea tekstiä kuin paperilta. Tuskin ne rupeavat sähköisesti lähetettyjä käsikirjoituksia kustantamoissa printtailemaan.

Tyhmä kysymys ehkä, mutta mielipiteitä?

Tuskin tyhmiä kysymyksiä onkaan...

Luullakseni silloin, kun kustantamo (esim. Like ja Gummerus, ei Teos) ilmoittaa kotisivullaan, että ottaa vastaan käsiksiä myös sähköisessä muodossa, sen lukijat perehtyvät tekstiin yhtä perusteellisesti kuin perinteisenä paperipinona lähetettyyn tekstiin.

Eikä sekään, yllättävää kyllä, ole poissuljettu asia, etteivätkö he kustantamossa voisi printata sähköpostilla saamaansa tekstiä. Niinkin minulle on käynyt, että olen lähettänyt käsiksen sähköpostin liitteenä - ja myöhemmin saanut sen printattuna perinteisessä postissa. Kiitos vain sille kustantamolle, joka ei varmaan kumminkaan tässä yhteydessä tahdo nimeään mainittavan.:)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Elo 2009, 23:31 
Poissa

Mikähän tuohon vanhakantaisuuteen on syynä, että kustantamot karsastavat sähköisiä käsiksiä? Kaikki maailman konttorit pyrkivät paperin pyörittämisestä eroon, ja miljoonat ihmiset lukevat 8t päivässä tekstiä työkseen monitorilta, paitsi kustantamot.
"Otamme vain paperia vastaan", he ilmoittavat, mutta kysehän onkin muiden ihmisten omalla kustannuksellaan printtaamasta ja postittamasta paperivuoresta.
Taitaa olla kyse jostain sata vuotta vanhasta arvokkaasta perinteestä, jota ei voi kuin Jumala muuttaa. :x

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 22 Loka 2009, 18:22 
Poissa

Tuli tässä mieleen, ku lueskelin näitä, et osaako kukaan sanoa eroja noitten kustantamojen välillä? Et millasta tekstiä kannattaa lähettää mihinki?
Sain valmiiksi oman kässärin, ja tietenki se on erityisen lähellä sydäntä, koska se on se kuuluisa ensimmäinen ja nyt mietin vaa, mihin sen lähettäis?
Se on historiallinen rakkausromaani. Eli pohjana siin on todellisia historian tapahtumia, mut ihmiset ja niille sattuvat tapahtumat on keksittyjä. Jos joku tietää noista kustantamoista, niin kiitos hirveästi, jos jaksaa valaista mua. :)

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 47 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3, 4  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia