Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 11 Joulu 2019, 13:13

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Milloin, miten kirjoitat?
ViestiLähetetty: 09 Syys 2008, 12:14 
Poissa

Niin, kiinnostaisi tietää (etenkin teiltä muilta saman kaltaisilta jotka ehkä opiskelette tai/ja käytte töissä), että mistä repäiset aikaa kirjoittamiseen? Jos kyseessä olisi esim. tarina kuten minulla, kirjoittaisitko joka päivä edes vähän, vai odotatko oikeaa hetkeä ja suollat sitten tekstiä monen päivän edestä?

Minulla on tässä kehitteillä jonkinlainen tarina/kirja tms. Tällä hetkellä löydän inspiraatiota, mutta toisaalta yksin puurtaminen masentaa ja pelkään sitä epäinspiraatio-vaihetta. Kaipaisin palautetta/tukea vastaavassa tilanteessa olevilta.

Kuinka päätät, että tämä on se hetki, nyt klikkaat työpöydältä netin ja esseet ja facebookit pois ja keskityt ainoastaan kirjoittamiseen? Onko jokainen hetki oikea? Onko jokainen Paikka oikea? Itse saatan joskus ahdistua siitä, että koetan kirjoittaa jotakin luovaa samalla paikalla ja koneella kuin sillä jolla teen opiskelujuttuja ym. ei niin inspiroivaa. Välillä tuntuu, että tarvitsisin täydellisen inspiroivan ympäristön kyetäkseni kirjoittamaan...

Onko muilla saman kaltaisia kokemuksia? Tai neuvoja?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12 Syys 2008, 18:37 
Poissa

Minä en ole niitä tyyppejä, jotka kuljettaisivat muistivihkoaan takintaskussa joka hetki, jotta voisivat hyvän letkautuksen (tai muun huomioitavan asian) kuultuaan kirjoittaa sen heti muistiinsa. Toisaalta se on sääli, sillä tämän vuoksi olen unohtanut monia mainioita vertauskuvia, joita olisin halunnut käytää myöhemmin omassa tekstissäni. Muistini ei kylläkään ole sitä kaikista laadukkainta mallia, joten ihmekös tämä...

Kirjoitan viikoittain. En päivittäin. Toisinaan se on mahdotonta, koska minulla ei ole aikaa. Tietenkin yritän kirjoittaa päivittäin, mutta kiireisimpinä päivinä saldo jää muutamaan lauseeseen (joihin en ole edes tyytyväinen, ja jotka pyyhkiytyvät ensimmäisten joukossa pois, kun seuraavan kerran istuudun näppäimistön äärelle). Syytän lukiota tästä aikani tuhlaamisesta. Minulla on parempaakin tekemistä kuin laskea talousmatematiikkaa...

Joskus juttua ei vain tule, ja se saa oloni kiukkuiseksi. Toimintajärjestykseni on lähes joka kerta sama: yritän kirjoittaa - ei onnistu. Lopetan. Yritän keksiä muuta tekemistä, mutta telkkariohjelmat eivät pure ja niiden juonen sujuva eteneminen minuutista toiseen saa minut nousemaan sohvalta ja palaamaan takaisin tietokoneen ääreen. Juttua ei ole tullakseen vieläkään, vaan iTunesista soiva musiikki on mielenkiintoisempaa ja keskityn kuuntelemaan sitä. Lopulta tie haarautuu. Jos on viikonloppu, valitsen oikeanpuoleisen tien ja kirjoitan alkukangerteluista huolimatta. Kun kello näyttää puoli kahta yöllä, huomaan sormieni suorastaan lentävän näppäimistön yllä ja juttua tulee kuin vettä Esterin perseestä.
Jos on arki...
Noh.. Jos on arki, syntyvät nuo muutamat lauseet, kappaleet ja sivut epätoivoista tekstiä, jonka avulla yritän päästä vaikeasta kohdasta eteenpäin. Tämä teksti on väkinäistä ja se karsiutuu myöhemmin pois. Pakko myöntää, että arkena on hyvin vaikea kirjoittaa hyvää tekstiä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Syys 2008, 12:54 
Poissa

Mulla sen sijaan on muistivihko ja kynä matkassa kaiken aikaa. Jos jotakin tulee mieleen, laitan sen paperille ja palaan siihen myöhemmin kotona koneen äärellä.

Ja jos harrastaa kirjoittamista, kyllä sille aikaa löytyy missä ja koska vain.

Kynä ja paperi on kyllä hieman hidas, pitäisiköhän siirtyä sanelukoneeseen tai johonkin vastaavaan...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Syys 2008, 14:05 
Poissa

Näen jo ihannetilanteen, jossa takintaskussani hetkeään odottavat pienen pieni muistivihko ja lyhyt kuulakärkikynä (joka ei missään nimessä roiski). Tähän toimintaan minua on monesti kehoitettu, mutta olen laiskaperse enkä ole ottanut menetelmää tavakseni. Kaksi kertaa olen yrittänyt, mutta niillä reissuilla ei mitään elämää suurempia merkintöjä tullut tehtyä... Kenties se oli syynä siihen, miksi seuraavalla kerralla laitoin päälle takin, jossa ei ollut taskuja - ainakin minulla on hyvä syy sanoa, miksi en kantanut muistivihkoa mukana.

Huoh, pitäisiköhän yrittää tuota menetelmää uudelleen? Se houkuttelee...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Syys 2008, 14:47 
Poissa

Minä kirjoitan aiheet, lauseet, sanat mitä mieleen tulee ja joissa saattaisi olla ainesta jatkojalostukseen muistiin kännykkäni tallennettuihin viesteihin. Puhelinta käytän muutenkin muistivihkon ja kalenterin tapaan paljon. Yleensä ennen nukkumaan menoa kun motivaatio on kohdallaan ryhdyn puhelimen muistista kaivamaan tekstiä vihkoon, jota pidän sänkyni vierellä. Mahdollisesti viikkoja tai kuukausia myöhemmin kun saan päiväsaikaan ajatuksen hioa kirjoituksiani, muokkaan niitä ensin systemaattisesti vihkon sivulla ja sen jälkeen siirrän tekstin puhtaaksi kirjoitettuna tietokoneelle, jossa vielä tarvittaessa hion sitä jälkikäteen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Syys 2008, 10:07 
Poissa

Kiitos kommenteista kaikki. Mulla on ollut aika samanlaisia keinoja. Kännykkä, muistivihko... Niistä sitten "lihottamaan", oli se sitten runo tai tarina. Kännykkään etenkin on tullut laitettua jotakin runojen poikasia. Mutta runot on jotenkin ongelmallisempia kuin tarinat. Siihen tunnelmaan ei voi palata samalla tavalla uudestaan, se saattaa olla niin hetkellinen häivähdys että jälkeenpäin kaikki kirjoitettu on aivan käsittämätöntä. Tarinaan voi aina palata ja edetä systemaattisesti, kohta kohdalta, suunnitella..runo on spontaani mielijohde, tunteen riekale joka häipyy usein aivan liian nopeasti

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Marras 2008, 14:07 
Poissa

Milloinko ja miten:

Heti kun tietää, mitä ja miksi. Ilmeisesti. Joskus vapaapäivänä niin ettei ole mitään häiriötekijöitä, ja joskus ihan missä ja milloin tahansa eikä sitä pitele mikään. Viimeksi olen kirjoittanut pitelemätöntä, inspiroitunutta tekstiä kohtalaisen tylsän rakennustalouden luennon aikana. Toisaalta joskus pitää olla oikeanlainen valaistus ja oikeanlainen musiikki. Junassa kirjoittaminen on helppoa muttei aina.

Viime aikoina olen kuullut parikin mielenkiintoista ja uskottavaa selitystä kirjoittajan blokille:

Se, ettei ole suunnitellut tarpeeksi eikä tiedä, mihin juttu on menossa (Michael Moorcock, mies joka kirjoittaa käsittämättömän nopeasti - ei pelkkiä mestariteoksia, mutta on siellä niitäkin), ja

Se, ettei luovuudella ole tarpeeksi ravintoa (ts. ei tarpeeksi taustatyötä) (Robert McKee, joka opettaa (käsi)kirjoittamista ja on kirjoittanut aiheesta hyvin valaisevan opuksen nimeltä Story)

Allekirjoitan molemmat. En nimittäin oikein jaksa uskoa, että pelkkä väärä kellonaika pystyy pysäyttämään sen prosessin, mikä kirjoittajan päässä on käynnissä joka hetki, unessa ja valveilla, töissä ja kotona...

...mutta hassua on se, ettei tuo toimi kaikkien tekstien kanssa. Tällä hetkellä työstän kahta aika erityyppistä tarinaa: toista ehdottoman kronologisesti, kontrolloiduissa olosuhteissa, valmiiksi tarkkaan mietittynä, ja toista missä ja milloin tahansa (kuten tylsillä luennoilla), sen enempää suunnittelematta, alusta tai lopusta tai jostain keskiväliltä ja järjestyksestä välittämättä. Kumpikin toimii omalla ja vain omalla tavallaan.

Mene näistä tietämään. Pääasia että kirjoittaa.

Profiili  

Viestin otsikko: mistä aikaa
ViestiLähetetty: 07 Marras 2008, 23:24 
Poissa

Kysyit neuvoja miten oikea aika löytyy ja aikaa muutenkin - kirjoittamiselle.
Minua ovat auttaneet Julia Cameronin luovuuskirjat ja niiden neuvot.
Aamusivut. Ala siitä missä olet. Viriketankkaus. Julia uskoo että käsin kirjoittaminen aamulla avaa kanavia alitajuntaan. Aamusivu-menetelmällä kirjoittamiskanava pysyy auki. Siitä se lähtee.
Lemppu

Profiili  

Viestin otsikko: Hankalaa hommaa!
ViestiLähetetty: 13 Marras 2008, 11:17 
Poissa

Itse teen töitä kolmessa vuorossa ja ohessa lueskelen vielä tentteihin. Tästä on aika hankala repiä aikaa kirjoittamiselle, mutta eihän se mahdontonta ole - varsinkin jos päässä muhii hyvä aihe.

Yleensä ottaen aamut ovat parasta aikaa. Silloinhan tutkimusten mukaan aivot ovat virkeimmillään ja omiin kokemuksiin pohjaten tämä pitääkin paikkansa. Tekstiä lähtee silloin sen verran kuin lähtee: 1, 5 tai 10 liuskaa. Kun ajatus alkaa harhailemaan, kone kiinni.

Motivaatiotaso vaihtelee jatuvasti. Kaikkein typerintä lienee "pakottaa" itsensä kirjoittamaan, ainakin silloin omat tulokseni ovat pelkkää roskaa. Jos kirjoittaminen on takaraivossa, se ei sieltä häviä vaikka pari kuukautta olisikin kirjoittamatta. Ohessa voi lukea ja saada uutta puhtia siitä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Marras 2008, 13:55 
Poissa

Itse oon kyllä tosi pulassa ton ajankäytön kanssa, työ, opiskelu ja omat lapset saavat mun ajan. Sitten, kun joskus väsyneenä perjantai-iltana on muka aikaa kirjoittaa, tuijotan masentuneena tyhjää ruutua ja kiroan elämäni.

Työt ja opiskelu saisi jäädä, jos saisin itse valita. Mutta...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Marras 2008, 16:08 
Poissa

Kirjoitan iltapäivisin/iltaisin, ihanteellisin ajankohta n. klo. 17-22. Yöllä en vaan saa mitään järjellistä aikaiseksi, enkä aamulla. Vapaapäivisin jolloin ei ole muuta tekemistä, tai en vain jaksa tehdä mitään muuta, saatan aloittaa kymmeneltä, kirjoittaa parin tonnin pätkissä ja pitää taukoja välissä kunnes lopetan virallisesti siinä seitsemän aikaan. En osaa keskittyä kirjoittamiseen kunnolla kuin hiljaisessa huoneessa. Musiikin pitää olla joko klassista (kuuntelen tuontapaista musiikkia hyvin harvoin muulloin) tai ylipäänsä sellaista, missä ei lauleta sillä tavalla että voisin itse hoilata mukana. Jos päätän, että kirjoitan, niin silloin myös kirjoitan. Joskus tulee hyvää, joskus ei. Pääasia että jotakin syntyy. Editoida voi aina jälkikäteen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Joulu 2008, 22:10 
Poissa

Minullekkin on alkanut tulla tutuksi tunne, ettei aika yksinkertaisesti riita...tai silloin kun on aikaa, olen liian vasynyt kirjoittamaan...Mutta yritan kirjoittaa, joka paiva, edes vahan (jos paatan jattaa pari paivaa valista, siita lahtee kayntiin laiskuuden ajanjakso, jolloin saatan pahimmillaan olla jopa viikkoja kirjoittamatta). Yleensa ihanteellinen aika on illalla ennen nukkumaanmenoa, silla silloin paivan muut asiat on hoidettu alta pois, ja voi syventya kokonaan kirjoittamiseen.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10 Joulu 2008, 10:29 
Poissa

Tuo on totta minunkin kohdallani, aika ei meinaa riittää. Kellon ympäri töissä tietokoneella ja sitten kotona kaikkea askaretta lampunvaihdosta remonttiin ja rankametsään... Niinpä usein vasta kun ilta koittaa ja lapset ovat Nukkumatin kyydissä Höyhensaarilla, pääsen omaan rauhaan, ja silloin kello on jo kymmenen. Tosin useimmiten kirjoitankin iltaisin, aamulla minusta ei ole käynnistymään kovinkaan luovalla tavalla... :D Monet runotkin syntyvät juuri ennen nukahtamista... Harmillista, että usein on jo niin poikki, että pää on jo ihan tyhjä..
Täytyypä muuten kurkata noita lempun esittämiä luovuuskirjoja, josko niistä olisi kojootinkutaleelle jotain hyötyä. ;)

Profiili  

Viestin otsikko: Nyt on aika kadoksissa
ViestiLähetetty: 19 Helmi 2009, 21:44 
Poissa

Minulla oli pari vuotta sitten tietty aika jolloin kirjoitin. Olin myös päättänyt kauanko kirjoitan kerrallaan. Se toimi hyvin, kun oli sen päättänyt ja päätti pitää siitä kiinni. Sitten tapahtui repsahdus ja toinen jne. Nyt on taas hukassa aika kirjoittamiseen. Lapsia on 7, opiskelen ja olen yksityisyrittäjä. Aika on vaan taas päätettävä ottaa. Aloita sinäkin, että 15min päivässä tiettynä kellon aikana. Kun olet päässyt rytmiin, lisäät kirjoittamisaikaasi. Valitse semmoinen aika vuorokaudesta, että varmasti pystyt keskittymään kirjoittamiseen. Älä odota inspiraatiota, koska sitä saat odottaa. Kirja ei synny kuin kirjoittamalla. Jos ajattelet, mitä järkeä on 15minuutin rupeamista, se on enemmän kuin et kirjoittaisi lainkaan. Huomaat myös nopeasti kuinka aika pitenee aivan huomaamattomasti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Helmi 2009, 08:37 
Poissa

Paraikaa opiskelen ammattia, opiskelen myös etänä jotain kivaa, ja kirjoitan romantiikkaa myyntiin. Se mistä aika löytyy on aina illuusio. Meillä jokaisella on vuorokaudessa 24 h. Riippuu paljon siitä kuinka nuo tunnit käyttää, saako aikaan sen mitä tahtoo vai pelkkää sittekun sotkua.

Itselläni on myös pari lasta ja omakotitalo, joka tuottaa harrastemuotoista toimintaa remontin tiimoilla.

Istun koneelle liki päivittäin, joskus siivoilen ja järjestelen kodin aamulla, jotta kun tulen opiskelemasta voin hyvällä omalla tunnolla istahtaa koneelle, jos tarinaa pukkaa, istun koneella ilta yhdeksään. Pää on hiukan pökkyrässä pitkän rupeaman jälkeen, mutta tieto siitä, miten paljon tahtoessaan ehtii auttaa jaksamaan.

Ainoat rajoitteet joita meillä kirjoittajilla on, ovat omassa päässämme. Kun pääsemme omista ahdasmielisistä rajoitteista, voimme luoda suuria, kaiken sen normaalin kiireisen arjen keskelläkin.

Kyse ei ole tunneista vaan tavasta elää ja olla olemassa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 20 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia