Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 09 Joulu 2019, 02:29

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2009, 15:48 
Poissa

latimeri kirjoitti:

Yleisiä mielipidekysellyllä mitattuja julistuksia on joskus vaikea väittää vääriksi, juuri samasta syytä kuin jos kapakan näsäviisaiden pöydässä sanot jotkin, joka on jo hyväksytty rikkomattomaksi totuudeksi – silloin siinä ympäristössä, missä kulloinkin olet, joka suunnalta huudetaan: - ei pidä paikkansa, taikka – Tarkista kantas!!
Että sillävisiin.

Kaikkein eniten inhoan niitä keskustelijoita, jotka kuittaavat toisen puheen sanomalla: "Katso itse peiliin."

Mihin se keskustelun avausta vie? Ei mihinkään - keskustelu loppuu siihen.

latimeri, muistan hyvin ajan, jolloin meilläkin "korkeasti oppineet" sanoivat melko yhtenäisin äänenpainoin, että Hemingway on korkeintaan keskinkertainen kirjailijana.

Eräät EH:n novellit ovat minusta hyviä, romaaneista en pidä.
Vanhus ja meri tietysti on aina tehnyt vaikutuksen. Mikähän se on laadultaan: romaani, pienoisromaani, novelli? Mutta mitä väliä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2009, 15:59 
Poissa

Voisi ainakin kuvitella, että Suomessa ja muissa pohjoismaissa säilyy lukutaito hyvänä, kun meillä ei dubata ameriikkalaisia televisiosarjoja.. Lukemista sekin on.

Kirjoittamisesta taas, kun arvostellaan näitä "nykyajan nuoria", jotka käyttävät kieltä väärin mesessä ja tekstareissa, minä näen siinä sen kolikon toisen puolen, että ainakin kirjoittavat! Aivan varmasti nämä "nykynuoret" kirjoittavat keskimäärin paljon enemmän, kuin minä aikoinaan.

Laatu nyt on sitten mitä on, pääasia kai kirjoittamisessa kuitenkin on saada ajatuksiaan jaettua, se toteutunee mesettäessäkin.

Itse työni puolesta paljon lapsia ja nuoria tuntevana ihmisenä voin sanoa, että lapset lukevat yllättävän paljon. Tytöt enemmän kuin pojat, keskimäärin, mutta näinhän se kai on ollut siitä lähtien, kun tytöillä sallittiin lukemaan oppiminen.. Tytöt ahmivat varhaisteini-iässä uskomattomia määriä kirjoja. Tuskin mitään kirjallisuuden klassikoita varsinaisesti, mutta selkeää suomen kieltä kuitenkin.

Minä en ole huolissani yhtään näistä tulevista kulttuuripersoonista.. paitsi heidän itsetuntonsa puolesta, mutta se onkin sitten taas jo eri tarina.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2009, 16:15 
Poissa

Kyllä Hemingway oli enenemän kuin keskinkertainen. Enkä pyrkinyt mitenkään kiistämään hänen arvoaan ja työtään yhtenä kaikkein merkittävimmästä sanataiteen käyttäjistä, ja ennen kaikkea sitä tapaa millä hän kirjoitti. Siinä hän oli lyömätön. Mutta se ettein noissa kirjoissa, niitä lyhyitä kertomuksia lukuun ottamatta, ollut aatelista, taikka kantaa ottavaan sisältöä, sitä ideaan joka tuolla loistavalla kirjoitustyllillä olisi voinut kuljettaa näkyville.
Ottamatta ihan lukuun vanhuuden ja nuoruuden välisen vuoropuhelun ja sen, että saalistaminen monella lailla on elämisen ehto, ja se on opittava jo nuorena – niin muut teokset olivat ja jäivät loistaviksi raportoineiksi.
Hemingway on tyyliltään kuitenkin sellainen ettei se täysin paljastu lukijalle suomeksi käännettynä. Siellä on nuo, ja, sanat, Cenglaninkieltä ei ilman ja sanoja voi kirjoittaa) erittäin paljon käytössä ja sen vuoksi sen teksti soljunta on jo itseisarvo, ja harvat tulevat huomioimaan tuossa soljuvassa virrassa puutteita.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2009, 20:14 
Poissa

Latimerin maailmankuva vaikuttaa hiukan pessimistiseltä. sanoi Ragon.Ragonha se oli?

Se oli ihan oikea huomio ja minä tiedän sen, ilman että se olisin tietoisesti omaksuttua es., Chopenhauverin pessimistin elämän viisauden filosofiasta. Pessimismi on eräs luonneominaisuus ja varmasti myös kovin yksilölista. Tässä jo vuoksia vuosia sitten istuin eräässä Kupilassa ja läheisyydessä istui pöydässään kaksi neitosta. Tytöt keskustelivat selvästikin ihmis-suhteistaan ja minä ainainen salakuuntelija kuulin kuinka toinen sanoi toiselle; _ Se mitä sinä eniten etukäteen pelkäät se sinulle yleensä tapahtuu.
Nuo tytön toiselle lausumat sanat jäivät korviini ja ajattelin, että tuohan on aikamoista kohtalon uskoa, missä karman kalliot aina nousevat vastaan.
Monasti jolloin olen pitänyt jotkin asiaan itseleni kuuluvana muuttumattomana ja varmana olen useasti pettynyt ja ajatellut, että minun olisi etukäteen pitänyt pelätä näin käyvän,
Siksi olenkin aina ymmärtänyt lähteä siitä että se tämä peli on jo menetetty mutta katsotaan se loppuun.
Jos unohdan tämän säännön, vaikka silloin, kun lähestyn otto automaattia, missä minulla pitäisi kaiken todenmukaisuuden mukaan olla käyttövaroja tilille tulleena - niin huomaan, että tili on tyhjä.
Mutta kun muistan aina sitä ennen siunata itseni sanomalla itselleni moneen kertaan, - Ei siellä nyt mitään ole mutta katsotetaan - ja katso, siellä on, se on sitä pesimisiin elämän viisautta. Elko vaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2009, 18:51 
Poissa

Kohtalousko, jumalusko, karma, viisas alitajunta... mistä sen tietää, kuinka se käy, mutta itseään toteuttavat ennusteet ovat arkipäivää. Kyllä teki hyvää aloittaa taistelu niitä vastaan kymmenisen vuotta sitten! Tulokset alkavat jo näkyä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 05 Maalis 2009, 22:15 
Poissa

Kirjoitusoppaista mainittiin Cameronin Tie Luovuuteen. Se on hyvä mutta joitakin voi tökkiä kun Jumala on paikallaan ja arvossaan: Jumala.

Helppo tiivis kirja ilman Jumala-painotuksia häneltä on Liken Tyhjän paperin nautinto, (right to write.)

Aina ne Cameroinit on hyvä uudelleen lukea kun alkaa. Saa potkua ja rohkaisua. Ja muistaa taas varoa myrkyllisiä leikkitovereita.

Käytin Tie Luovuuteen ajatuksia jo 10 vuotta sitten lisuria kirjoittaessani ja hauska siitä tuli.

Viimeksi kerratessani Juliaa huomasin miten paljon olen omaksunut ja soveltanut, mutta uuttakin korostui esiin. Nyt tekstimassasta nousi: "Kirjoittaminen on kuuntelemista. "Juu, kun alkaa niin sanelua tulee.

Cameron muuten pääsi eroon alkoholismistaan ja pystyi silti jatkamaan kirjoittajana.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Elo 2009, 22:02 
Poissa

Mä luin kans sen Stephen Kingin kirjoittamisesta kertovan kirjan. En oo koskaan lukenu Kingin kirjoja, mutta sain silti tuosta nimenomaisesta kirjasta hirveästi irti.

Esimerkiksi kirjoittajan vapaus. Olin kai jotenkin kuvitellu, että kirjailijan pitää kirjoittaa täydellistä kieltä, sallittuja ilmauksia jne..
Sit sitä huomaski, että hei, mä saan kirjottaa just sillee, ku se tulee sydämestä. Heh. :D

Ja vaikka jokainen tietysti kirjoittaa omalla tyylillään omaa tekstiä ja tarinaa, ymmärsin, että Kingiltä sai paljon vinkkejä ja kikkoja. Ne adverbit oikeasti on kammottavia, jos niitä kylvää liikaa. Ja jos siihen ei ole kiinnittänyt huomiota, nii ei sitä edes tajua, miten ne vilisee turhaa tekstissä.

Suosittelen lukea sen. Koska vaikka eihän luovaa kirjoittamista voi oppia, se vaa on sisällä, nii tollasista saa hurjan paljo varmuutta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia