Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 19 Loka 2019, 09:48

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Ruoko hyvä!
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2009, 08:59 
Poissa

En ole Risto Ahtia väittänyt hörhöksi ja että hänen taka-ajatuksensa kehuissa olisi ollut Oriveden opiston liikevaihdon kasvattaminen. Hieman tarkkuutta lukemiseen, ehkäpä löytyy tarkkuutta ja taitoa kirjoittamiseenkin, joka vie vielä huikeisiin kirjoittamissaavutuksiin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2009, 10:41 
Poissa

Ensiksi totean, että ihan suotta, Herkko, poistit sen munakoriviestin. Se oli oikein hauska. Se oli juuri sopiva vastine minun viestiini.

Toiseksi tähän Ruokon esittämään kysymykseen. Eli miten kestää jatkuvaa turpiintuloa. Niin lattealta kuin se kuulostaakin, elämä on jatkuvaa turpiinsaamista. On se paljon muutakin, mutta myös tällainen lieveilmiö elämään sisältyy. Vaikka miten positiivisessa ja rakentavassa hengessä yrität toimia porukoissa muitten kanssa, löytyy aina joku tai joitakin, joskus useampia, jotka tuntuvat kuvittelevan, että kilpailemalla keskenään pienessä piirissä, pääsee kukkulan kuninkaaksi ja siten koko maailman (esim. kirjallisen maailman) valtiaaksi. Tältä ilmiöltä ei voi välttyä muuten kuin pysymällä erillään muista ihmisistä. Se taas ei ole kovin monille mahdollista, eikä edesauta kirjoittamista. Kirjoittajan on hyväksi olla tekemisissä ihmisten kanssa, muuten eksyy omille harhapoluilleen.

Tässä viestiketjussa ovat Ulla ja Liisa käsitelleet sitä, pitääkö ihmisen kiinnittyä elämässään vain yhden kiinnostuksen kohteen, tässä tapauksessa kirjoittamisen, kehittämiseen. Sitä on hyvä miettiä. Uskon, että monipuolinen asiainharrastaminen ruokkii mielikuvitusta ja antaa uusia näkökulmia kirjoittamiseen. Saattaa jopa käydä niin, että taiteen tekeminen unohtuu joksikin aikaa, kun elämään tulee uutta puuhaa. Ei välttämättä johda maailman romahtamiseen. Ihmissuhteissakin tauot ovat joskus hyväksi.

Kirjailijavieras-viestiketjussa Ketku ja Ulla ovat viimeisimmissä viesteissään käsitelleet esiin nostamaasi kysymystä hieman eri nimellä. Kannattaa lukea. Kun ottaa huomioon, että Ketku ja Ulla edustavat rihmaston ritareitten iltatähtiosastoa, voi tulla siihen johtopäätökseen, että lähes elinikä kuluu turpatällien kanssa kamppaillessa. Muinoisessa Pikku-Kalle -vitsissä Kalle kysyi ukilta, miten vanhaksi ihmisen pitää elää, ettei tarvitse enää ottaa muita ihmisiä huomioon.

- Voi, niin vanhaksi ei kukaan ole vielä elänyt! vastaa ukki.

Isäni kamppaili lähes elämänsä loppuun saakka omien turhautumiensa, arvostuksen hamuamisen ja jatkuvien selkäänpuukotusten kanssa. Lopulta hän sai sen, mitä oli tavoitellut - ihmisten hyväksynnän. Sen saatuaan, hän luopui hyväksynnän tavoittelusta ja asettui. Rippipappini tapasi isäni Kuopion torilla vähän ennen kuin isäni kuoli äkilliseen sydänkohtaukseen. Papin kertoman mukaan isäni oli vaikuttanut ihmeen tasapainoiselta.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2009, 12:12 
Poissa

Työkkis puhuu hyvin.
Kirjoitin aamuvarhain yön mietttyäni pitkän viestin yrittäen pysytellä aloittajan teemassa.
Viisastenkiveä en löytänyt. Sitten virtuaali nielaisi viestin - oletettavasti tein taas sen minkä viime aikoina usein: kotelokäsilläni lykkäsin piekkaria ja samalla viestiä muihin sfääreihin. Harmi, sillä käytin paljon aikaa itse kirjoittamiseen (ne kotelokädet!)

Muistaakseni korostin minäkin monipuolisen elämisen merkitystä: kerääntyy tietoa, taitoa, ymmärrystä, yleistietämystä, kestokykyä, ammattitaitoa monelta alueelta ...

Ihailin myös ketjun avaajan asiallista suhtautumista monimielisen ketjuilijoitten tekstien edessä - hyvä merkki kirjoittajalle. Kirjoittajahan tarvitsee eniten sitkeyttä. Sitkeyttä tarvitaan istumiseen, tiedon ja taidon hankintaan, keljujen kritiikkien kestämiseen, kiitoksen kestämiseen = asettamiseen oikeisiin mittasuhteisiin.

Kirjoittamisen monipuolista taitoa kannattaa sinnikkäästi harjoitella. Ei koskaan tiedä, milloin, minä päivänä ...
Ja ihmisten kanssa kannattaa olla: verkostoutuminen erilaisten ihmisten kanssa (joilla on sama kirjoittamisen harrastus, palo tms.), muiden kuunteleminen ja muille osuutensa antaminen mutta itsensä säilyttäen ovat kovia ja harjoiteltavia pointseja. Helppo sanoa, ei helppo noudattaa.

Jotain tällaista mutta paremmin jäsenneltynä ja pidempään :roll: kirjoittelin aamulla.

Profiili  

Viestin otsikko: heippa
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2009, 12:33 
Poissa

eiks kukaan muu kuin mä meistä oo hesan liepeiltä..
meinaan kun olen saanut ihanan homman alustaa 9.5 Tapulikaupungin kirjastossa harrastajakirjoittajien iltapäivää klo 13-15 (Tapulipaupunki on yx Hesan lähiöistä,osa Puistolaa ).
ja koko tapahtuman motiivi on se että harrastajakirjoittajat kohtaisivat livenä..vaihtaisivat mielipiteitä omakustanteista, lähinnä omakustantamisesta :lol: TERVETULOA

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 12:51 
Poissa

Kyllähän täällä muitakin on, mutta just tuoksi päiväksi olen jo lupautunut muihin hommiin Salon Halikonlahdelle ja varannut sitä varten vasiten vapaankiin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 12:54 
Poissa

Liisa,
totta mooses luin minulle v-tyyliin laitetun tekstin siinä kuin muutkin, mutta jätin sen omaan arvoonsa. Aihetta en tosin katsonut moiseen antaneeni. Ylipäänsä ihmettelen, erityisesti tämmöisillä asiapitoisilla harrastuspalstoilla, mitä syytä kenelläkään on v-tyyliin, mutta voihan jollakulla olla vaikka tavallista pahemmat peräpukamat.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Ulla,
harrastajakirjoittamistapaaminen kyllä kiinnostaa, vaan ei omakustanteet.
En asu pääkaupunkiseudulla, mutta eihän meistä kukaan ole sillä tavoin turpeeseen sidottu, ettei liikkumaan pääsisi, jos välimatkat on kohtuulliset. Eihän?

Profiili  

Viestin otsikko: olet tervetullut
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 13:11 
Poissa

olet tervetullut joukkoon..ei ole aavistustakaan keitä valuu paikalle,mutta tiedän että muutama omakustanteen tekijä on ollut kiinnostunut..
Koillisen alueen ilmaisjakelulehti Vartti tekee tapahtumasta etukäteisjutun jotta tiedotus menis edes jollekulle. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 13:21 
Poissa

Ruoko kirjoitti:
Liisa,
totta mooses luin minulle v-tyyliin laitetun tekstin siinä kuin muutkin, mutta jätin sen omaan arvoonsa. Aihetta en tosin katsonut moiseen antaneeni. Ylipäänsä ihmettelen, erityisesti tämmöisillä asiapitoisilla harrastuspalstoilla, mitä syytä kenelläkään on v-tyyliin, mutta voihan jollakulla olla vaikka tavallista pahemmat peräpukamat.

Koirat haukkuu ja karavaani kulkee.

Hei! nyt en yhtään käsitä, kenen kirjoittamasta viestistä puhut.
Ainakaan se täysin asialliseksi katsomani minun kirjoittamani viesti ei koskaan tullut palstoille asti, koska se livahti virtuaaliin ennen kuin pääsi foorumille.

Vai puhutko nyt jostain toisesta kirjoittajasta. Minulle kuitenkin olet edellisen viestisi osoittanut.
Olen :?:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 13:38 
Poissa

Mikähän teksti tässä ketjussa on ollut tulkittavissa v-tyyliseksi? Tuo minun viimeinenkö? Huolimattomasta lukemisesta ei ketjun herkkähipiäistä aloittajaa saisi huomauttaa?

Jos ei osaa lukea, voiko osata kirjoittaa? Jos Risto Ahtikin on joku täysin tuntematon runoilija, olisiko lukemisessa ja yleissivistyksessä erittäin pahoja puutteita? Taitavaksi kirjoittajaksi oppii lukemalla ja kirjoittamalla, tärkeysjärjestys tuo.

Tämänkin viestini saa toki vapaasti tulkita v-tuiluksi, vaikka v-tuiluahan tämäkään ei vielä ole, rehellistä palautetta vain.

Liisalle: Minun edellistä viestiä Ruoko ilmeisesti tarkoittaa, en mitään muuta keksi. (Poistamanikin viesti oli Sedälle kirjoitettu, ja ilman ilkeilyjä sekin, joten sitä tuskin Ruoko tarkoittaa)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 14:53 
Poissa

Liisa,
vastaukseni oli vastaus sinulle sinun viestiisi, että olen sivuuttanut mitä olen sivuuttanut, mutta ei kohdistettu sinuun. Pahoittelen, jos oli epäselvä.

Palaan alkuperäiseen aiheeseen, jos vaikka jollakulla olisi siitä vielä jotain sanottavaa. Kirjoittamisen suhteen ei kai ole muuta tietä kuin kirjoittaa vain edelleen ja uskoa itseensä. Mutta työssäkin tulee joskus positiivista palautetta, itse asiassa aika usein. Olisi kokolailla mahdotonta motivoitua työntekoon, jos palaute olisi järjestelmällisesti negatiivista tai sitä ei tulisi lainkaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14 Huhti 2009, 08:38 
Poissa

Itse olen työstänyt koko pääsiäisen vanhaa käsikirjoitusta, josta niin sanotusti tuli turpiin 2000-luvun alkupuolella. Käsikirjoitus oli minulla naftaliinissa monta vuotta, nyt olen kaivanut sen esiin.

En usko, että aika sinänsä jalostaa tekstiä, vaikka tietenkin olen kirjoittanut muuta tässä välillä. Mutta tein aikanaan töitä sen eteen ja olisi sääli pistää kaikki se työ hukkaan.

Palautetta siitä tarvittaisiin jossain vaiheessa, se kai on se pointti, joka näyttää, olenko onnistunut nyt paremnmin kuin silloin aiemmin. palautetta jo ennen kuin lykkään tekstin kustantajalle, jolta sitten kuukausien päästä tulee "valitettavasti ei sopinut kustannusohjelmaamme" -vastaus.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2009, 12:29 
Poissa

Olen itse kamppaillut saman asian kanssa kuin viestiketjun aloittaja. En ole keksinyt mitään viisasten kiveä tekstin hylkäyksen/menestymättömyyden aiheuttamaan masennukseen.

Ainoa, mitä tiedän, on jatkaa kirjoittamista. Vaikka aluksi se tuntuu tervanjuonnilta. Viimeinen "menestymättömyys" sai aikaan eräänlaisen ketjureaktion: luin kriittisin silmin monia kirjoituksiani. Osasta pidin, osassa huomasin selkeän työstämisen tarpeen. Löysin myös vuosi sitten hylkäämäni käsikirjoituksen, jota päädyin työstämään uudelleen. Uusi lukukerta paljasti itselleni sen vahvuudet ja heikkoudet.

Omalla kohdallani se siis menee näin: hylkäys>masentuminen> uusi alku/yritys jollain toisella tekstillä/näkökulmalla. Väsyttäväähän se on. Aika ajoin mietin kirjoittamisen lopettamista, sillä tämä nielee kaikki henkiset voimavarani ja ylimääräisen aikani. SIlti aina jatkan. Miksi? En tiedä. Kirjoittaminen on ainao "työ" jota tehdessä tunnen olevani tasapainoinen ja onnellinen ja tarpeellinen. Siis silloin, kun kirjoittaminen sujuu. Omat tekstit tuntuvat myös äärettömän tärkeiltä - kömpelöinäkin ja puolivalmiina. Olen siis itseni puolella tässä asiassa, ja ajattelen, että minulla on tärkeää, omaperäistä sanottavaa. Saattaahan se olla harhakin, mutta siihen ajatukseen aina palaan ja se saa minut jatkamaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2009, 17:10 
Poissa

Minusta hankalimmalta tuntuu se, ettei mistään saa ihan oikeasti palautetta. Lukijoita on siellä ja täällä. Sitten sanotaan: hyvä on mutta hio vielä. Mitä minä hion jos se kerran on niin hyvä? Kun hinkattu on jo kaikki mitä omin silmin näkee. (Kustantajilta toki ei tule muuta kuin se kahden rivin moniste.)

Että joku asiantuntija ottaisi niin vakavasti, että antaisi perusteellisen kritiikin! Se olisi jotain.

Toinen juttu on sitten se, etten nykyään enää "tunnista hyvää tekstiä" niin kuin joskus luulin. Kuvittelisin, että pitää olla "hyvää" (mitä se sitten onkin) että ylittää julkaisukynnyksen. Mutta enimmäkseen julkaistutkin on sitten jotain, no. Ainakin jotain jota minä en käsitä. Kai sitä vanhemmuuten tyhmistyy.

Profiili  

Viestin otsikko: Stephen King
ViestiLähetetty: 15 Huhti 2009, 18:55 
Poissa

Kannattaa lukea Stephen Kingin Kirjoittamisesta kertova kirja. King on kuitenkin aikamoinen julkaisija ja kirjamarkkinoitten luetuimpia tyyppejä ja sen opas kirjoittamisesta on mahtava.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 19 Huhti 2009, 15:15 
Poissa

Se Stephen Kingin kirja kirjoittamisesta on todella lukemisen arvoinen. Sen luettua minä ainakin sain uutta puhtia kirjoittamiselle, ja tuli paljon uutta oivallusta ihan tavallisen tuntuisillekin asioille. Suosittelen myös.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 36 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2, 3  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia