Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 10 Joulu 2019, 20:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Käsikirjoitus
ViestiLähetetty: 02 Huhti 2009, 23:25 
Poissa

Olen tällainen nuori kirjailijanalku ja haaveena olisi kirjoittaa kirja, luonnollisesti. Olen lukenut kaiken maailman asiaa kirjoittamisesta ja julkaisemisesta, ja yksi asia pisti silmään: kirjan käsikirjoittaminen.

Eli, kun tulen joskus lähettämään käsikirjoitusta kustantajalle, niin kuinka sen teen? Voisitteko antaa esimerkkejä käsikirjoittamisesta? Kiitän :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Huhti 2009, 14:46 
Poissa

Noh aloitetaampa, kirjoita ensin tarina laajenna ja muokkaa sitä jatkuvasti. Pyri omaperäisyyteen ja riko rajoja.

Kun mietit käsikirjoituksen lähettämistä kustantajalle niin lähetä mahdollisimman moneen paikkaan, älä jätä mitään yhden varaan. Viimeistele lähetettävä teksti niin hyvin kuin mahdollista. Kokemuksesta voin sanoa, että kustannustoimittajat saattavat olla hyvin hyvin tylyjä. Kirjoita myös saatekirje itsestäsi, missä kuvailet tekstiä ja itseäsi kirjoittajana.

Luetuta käsikirjoitus monella ihmiselle, mutta älä kavereilla tai sukulaisilla koska sitten on vaarana mielistely, laita vaikka tänne tekstiä tai pyydä täältä joku lukemaan käsikirjoitus.

Muista, että harvoin jos koskaan kukaan pääsee ensi yrittämällä läpi, älä masennus jos kaikialta tulee tyly ei vaan jatka kirjoittamista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Huhti 2009, 00:04 
Poissa

garionille kiitos vastauksesta. Mutta tällaisen kuvan olen saanut käsikirjoittamisesta: ensimmäiselle sivulle tulee omat tiedot ja kirjan nimi. Toiselta sivulta alkaa kässäri. Onko se kirjoitus siis tämän tyylinen:
Ensin pientä kuvailua ja lopuksi pientä kuvailu, like this:

Mara: "Terve, mitä kuuluu?"
Jesse: "Hyvää kuuluu, mutta haista hapan."
Mara: "Höh."

Typerä esimerkki, mutta olenkos oikeassa? :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Huhti 2009, 15:47 
Poissa

Siis käsikirjoitus on se teksti minkä haluat julkaista, ei ole yhtä oikeata tapaa kirjoittaa käsikirjoitusta. Itse lähetän julkaistavaksi haluamani tekstin, eli käsikirjoituksen ja saate kirjeen. Myöhemmin saatetta ei tarvita jos olet päässyt "hyviin" väleihin kustantajan kanssa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 4 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia