Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 14 Loka 2019, 20:29

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Proosapiiriin halukkaita?
ViestiLähetetty: 17 Elo 2009, 22:42 
Poissa

Hei kaikki!

Tämä olisi voinut varmaan mennä myös tiedotuspuolelle, mutta en halua olla niin "virallinen", joten olkoon täällä.

Halusin tiedustella täältä, löytyisikö halukkaita osallistujia kirjoittajapiiriin.

Olen harjoitellut proosan kirjoittamista omissa oloissani nyt jo jonkin aikaa. Kirjoittamiseen on ehtinyt syntyä jonkinlainen käytäntö ja nyt olisin valmis ottamaan lisää askeleita. Piiriin kuuluminen toisi säännöllisyyttä kirjoittamiseen ja lisäisi varmaan inspiraatioitakin, joiden puute on tähän mennessä ollut minulla iso ongelma. Lisäksi näkökulma laajentuisi arvioidessa toisten kirjoituksia, eikä tarvitsisi olla niin pimennossa sen suhteen, mitä muut omista teksteistäni ajattelevat.

En ole löytänyt kirjoittajapiiriä, johon voisin liittyä, joten olen valmis perustamaan sellaisen itse! Se toimisi samaan tapaan kuin ne kai yleensä toimivat (en ole aiemmin kuulunut sellaiseen): tietyin väliajoin olisi kierroksia, jolloin annetaan toisille palautetta teksteistä sekä keksitään aihe / otsikko seuraavaa kertaa varten. Valmiit tekstit julkaistaan muille etukäteen, jotta palautetta voi valmistella.

Piiri voitaisiin toteuttaa blogeina, joille pääsy on estetty muilta paitsi piirin jäseniltä. Tekstien ollessa pitkiä voi perinteinen sähköposti liitetiedostoineen olla parempi vaihtoehto.

Tällainen piiri voisi olla sopiva melko tottuneelle harrastajalle, joka haluaa säännönmukaisuutta omaan kirjoittamiseen, mutta jolle opistot tms. ovat liian raskas panostus. Kirjoitustahti olisi ehkä n. yksi teksti kuussa.

Olen julkaissut osia kirjoituksistani blogissani http://katkelmia.blogspot.com Sieltä näkee hieman, minkätyylistä kirjoittamista itse harrastan. Mutta en välttämättä rajoittaisi piirin tyyliä mitenkään muuten kuin että sen pitää olla proosaa.

Jos tällainen kiinnostaa ketään, olisi kiva kuulla teistä!

Viimeksi muokannut K päivämäärä 20 Elo 2009, 17:16, muokattu yhteensä 1 kerran

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Elo 2009, 17:49 
Poissa

Kiinnostaa paljonki.

Mulla kans on sillee, et kirjotan paljo ja olis kiva saada toisten näkemyksiä ja kommentteja tyylille, kirjotustekniikalle yms.

Jos vaa tulee pystyy, nii mä oon mukana. :D

Profiili  

Viestin otsikko: Olen mukana
ViestiLähetetty: 15 Syys 2009, 08:47 
Poissa

Kiitos K ehdotuksesta, olen varmasti mukana, ja mietitään porukalla ja huolella sitten, miten saamme kaikki toimimaan. Blogit ovat kiinnostava vaihtoehto, jota kannattaa tutkia, mutta mihinkään välineeseen ei kannata hirttäytyä.

Luin tekstejäsi blogistasi, ja tunnistan niissä sukulaisuutta. Proosan kirjoittaminen on ihan oma lajinsa, ja mahtavaa että olet käynyt tuolla intensiteetillä tekstin kimppuun.

Täältä pöytälaatikosta löytyy yksi proosarunon alkuni, mutta varsinainen painini on sivulla peloton63.wordpress.com - Siis rikosromaani Peloton, sen 2,5 ensimmäistä lukua. Multa löytyy myös pari muuta itseäni valtavasti kiinnostavaa luonnosta myllyyn jauhettavaksi.

Mitä ajattelet proosapiirin koosta? Olisiko joku viisi sopiva, että voisimme aloittaa? Kannattanee odotella vähän, jos pari muuta ilmottautuisi vielä, käydä asioita siihen saakka yleisesti läpi tässä ketjussa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10 Loka 2009, 13:18 
Poissa

... jatkanpa tämän aiheen kehittelyä.

Kiinnostuneita tämän tyyppisen proosapiirin perustamiseen ei ole ainakaan vielä ilmoittautunut lisää. Tässä välillä olen myös tutustunut Rihmaston kirjoittajiin, ja olen alkanut miettiä, miksi rajata kirjoittajia, varsinkin kun proosa on kuitenkin suhteellinen ja liukuva käsite.

Olenkin sitä mieltä, että piiri toimisi parhaiten Rihmastossa, esimerkiksi esittämälläsi tavalla (Annetaan uusi kirjoitusaihe vaikka säännöllisin väliajoin) - Tässä esimerkki, miten se voisi toimia:

- Kukin osallistuja valitsee vuorollaan haluamansa aiheen, josta piiriläiset kirjoittavat. Tehtävänanto voi olla myös laajempi: se voi olla aihe ja tyyli, valmis tarina, jolle halutaan kerronta... Vain mitta on vakio, esimerkiksi korkeintaan 2000 merkkiä.
- Kukin halukas perustaa pöytälaatikkoon oman ketjun omille teksteilleen.
- Ketjun alussa sen omistaja ohjeistaa lukijat: haluaako palautteet tekstin perään vai vain yksityisviestinä. Ohjeistuksen voi antaa erikseen myös kullekin tekstille.
- Palaute ja kommentit on sallittu kaikilta rihmastolaisilta.

Näiden viikkojen keskustelukokemukseni mukaan täällä on väkeä, joka kunnioittaa toistensa luovaa työtä. Lukemisessa ja palautteen annossa volyymistä on myös hyötyä kirjoittajille.

Eli kertokaapa mielipiteenne - Siis kaikki proosan kirjoittamisesta kiinnostuneet - Voisiko tästä lähteä kehittämään. 8)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 10 Loka 2009, 15:03 
Poissa

Itse olisin innoissani tuollaisesta, koska kirjoitan parhaiten silloin, kun on jokin deadline. Pienessä paineessa, siis. (No, enpä tiedä, onko se sittenkään parasta tuotosta, mutta jotain kuitenkin. Muuten ei synny juuri mitään, näinä aikoina ainakaan.)

Mitähän tuo 2000 merkkiä käytännössä tarkoittaa, noin suunnilleen? Meinaan esim. word-liuskoina...?

Voisin olla valmis lähteä kokeilemaan!

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia