Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 19 Loka 2019, 09:39

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Repliikin kirjoittaminen
ViestiLähetetty: 29 Joulu 2009, 23:47 
Poissa

Tämä on tällaista hienosäätöä, mutta mikä on mielestänne luontevin tapa kirjoittaa repliikit?

a) Ajatusviivalla tyyliin:

- Mitä ihmettä? Kaisa kysyi. - Mitä kissa tekee pöydällä?
- Itse se sinne hyppäsi, Matti vastasi.

b) Lainausmerkeillä:

"Mitä ihmettä? Mitä kissa tekee pöydällä?" Kaisa kysyi.
"Itse se sinne hyppäsi", Matti vastasi.

Itse käytän tapaa a, koska se tuntuu jotenkin helpommalta ja ilmavammalta. En tiedä onko esimerkki b edes ihan täysin oikein. Olen miettinyt, onko viivan käyttö alun perin ulkomainen tapa, koska sitä näkee lähes poikkeuksetta englanninkielisissä kirjoissa. Vai onko se vain uudempi keksintö?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2009, 00:00 
Poissa

Uusissakin kirjoissa - sekä suomalaisissa että ulkomaisissa näkee kumpaakin käytäntöä.
Molemmat ovat ns. oikeita tapoja.
Mistähän syystä kukin kirjoittaja valitsee oman ratkaisunsa?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2009, 00:08 
Poissa

Itse pohin samoja asioita just. Ajatusviivoilla on ehdottomasti parempi, mutta sitten tullaankin seuraavan kymysykseen. Eli johtolauseen pitäisi pystyä kertomaan, kuka milloinkin on äänessä. Kun kohtaukseen osallistuu vain kaksi henkilöä, tilanne on helpompi. Matti ja Jussi keskustelivat. Matti aloitti:
- Mitä mun nyt pitäisi sanoa?
- Sano ny vaikka että Pässi.
- Pässi.
- No ni, hyvinhän se meni.

Kaikki tietää, että Jussi oli se joka lopuksi kehui. Mutta ongelma tulee, jos kohtauksessa on mukana Maija, eli kolmas tyyppi. Sitten ei Erkkikään tiedä kuka puhuu milloinkin.

Tässä kohtaa voisi suomen kielen maikat nyt tulla apuun. Kolmen tai useamman dialogi keskellä proosatekstiä, miten siitä voi selvitä. Tässä on oma hengentuotteeni tutkittavaksi:

Iisa alkoi kertoa. Nuoret kuuntelivat paikoilleen kivettyneinä, hartiat nytkähtelivät, jokin leuka väpäji, ja kaikki välttivät toistensa katseita. Make tuntui selviävän uutisen kanssa parhaiten, ja Iisa kertoi lähinnä hänelle, mitä tiesi, miten hän oli Jonin kanssa ollut sairaalassa
- Ei, ei me nähty Samia, se oli viety suoraan jonnekin sairaalan kellarikerroksiin. .. Sen vaimo oli löytänyt sen ja sekin oli pitänyt tuoda sairaalaan.
- Miksi? Mira kysyi
- Kai joku shokkitila. Ajattele jos itse löytäisit ... – Iisa jätti lauseen kesken – Ne olivat sairaalassa antaneet sille rauhoittavia, ja se nukkui koko sen ajan kun me olimme siellä.
- Tylyä, Henri sanoi hiljaa ja nielaisi. Kaikki vaikenivat.
- Mutta miksi tuo poliisi on nyt täällä? Make kysyi.

Eli onko tämä oikein vai väärin, miten välimerkkejä nakellaan. Kieliopillisesti.[/i]

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 30 Joulu 2009, 00:28 
Poissa

Periaatteessa tietysti on selvyydenkin vuoksi lukijan kannalta armeliasta kertoa silloin tällöin, kumpi kahdesta sanailijasta on äänessä.

Mutta sitten tämä esimerkkisi:

Iisa alkoi kertoa. Nuoret kuuntelivat paikoilleen kivettyneinä, hartiat nytkähtelivät, jokin leuka väpäji, ja kaikki välttivät toistensa katseita. Make tuntui selviävän uutisen kanssa parhaiten, ja Iisa kertoi lähinnä hänelle, mitä tiesi, miten hän oli Jonin kanssa ollut sairaalassa .
- Ei, ei me nähty Samia, se oli viety suoraan jonnekin sairaalan kellarikerroksiin, Iisa ... < sanomista merk. verbi. - Sen vaimo oli löytänyt sen ja sekin oli pitänyt tuoda sairaalaan.
- Miksi? Mira kysyi
- Kai joku shokkitila. Ajattele jos itse löytäisit ... Iisa jätti lauseen kesken. - Ne olivat sairaalassa antaneet sille rauhoittavia, ja se nukkui koko sen ajan kun me olimme siellä.
- Tylyä, Henri sanoi hiljaa ja nielaisi. Kaikki vaikenivat. Mutta sitten Make kysyi:
- Mutta miksi tuo poliisi on nyt täällä?

Onpas muuten vaikea korjata näin pieneen laatikkoon.
Mutta jotenkin näin.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2010, 00:34 
Poissa

Luullakseni lainausmerkit ovat harvinaisempia, mutta itse käytän selvyyden ja yksinkertaisuuden vuoksi niitä.
Kuuluista kirjailijoista mm. Dan Brown käyttää (kulma)lainausmerkkejä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2010, 01:42 
Poissa

Itselleni lainausmerkit on se luonnollisin tapa. Eniten ongelmia tulee erotella sisäistä monologia oikeasta puheesta, kun sinnekin joskus tunkisi nuo lainausmerkit jostain syystä. Kun kirjoittaa se joskus näyttäisi selvemmältä niin ettei mene narraatio ja sisäinen puhe sekaisin.

*They've often said that too.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2010, 11:02 
Poissa

Kummankin vaihtoehdon kanssa vielä tarkemmin välimerkeistä. Muutin sitaatit ja johtolauseet identtisiksi esimerkeissä:

Lainaa:
- Mitä ihmettä? Kaisa kysyi. - Mitä kissa tekee pöydällä? (pitäisikö tulla pilkku ja pieni alkukirjain?)

b) Lainausmerkeillä:
"Mitä ihmettä?"() Kaisa kysyi. "mitä kissa tekee pöydällä?" (pitäisikö noihin tulla pilkut; vai jälkimmäiseen kaksoispiste?)

Tajunnanvirrassa saa varmaan käyttääkin sitaatteja, jos se on selkeyden vuoksi välttämätöntä. Kurkkasin huvikseni Joycen Odysseusta, ja siellä käytetään sen sijaan kursiivia. Sitaateissa on minusta se ongelma, että paljon käytettynä ne alkavat "häiritä silmää", kun ne "tasataan" kirjasinrivin yläreunasta, toisin kuin muu teksti.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2010, 12:28 
Poissa

Tunnen itseni tylsiköksi, että olen taas nikkaroimassa pilkkuja. Mutta kuitenkin:

Mahdollisuuksia merkitä oikein on useita. Oikaisen sanomalla, että vaikkapa näin:

a) oikein tällä tavalla

b) "Mitä ihmettä?" Kaisa kysyi. "Mitä kissa tekee pöydällä?" TAI

"Mitä ihmettä", Kaisa kysyi, " mitä kissa tekee pöydällä?"

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 03 Tammi 2010, 18:44 
Poissa

Liisa K kirjoitti:
Tunnen itseni tylsiköksi, että olen taas nikkaroimassa pilkkuja. Mutta kuitenkin:

Mahdollisuuksia merkitä oikein on useita. Oikaisen sanomalla, että vaikkapa näin:

a) oikein tällä tavalla

b) "Mitä ihmettä?" Kaisa kysyi. "Mitä kissa tekee pöydällä?" TAI

"Mitä ihmettä", Kaisa kysyi, " mitä kissa tekee pöydällä?"

Eräs kirjailija kertoi minulle, että molemmat tavat ovat oikeita, mutta kirjallisuudessa käytetään nykyisin vain ylempää tapaa. Syytä käytäntöön en tiedä. Muutin sitten kuitenkin kaikki tekstini ylempään muotoon.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Repliikin kirjoittaminen
ViestiLähetetty: 05 Tammi 2010, 17:45 
Poissa

Juniperus kirjoitti:

- Mitä ihmettä? Kaisa kysyi. - Mitä kissa tekee pöydällä?

b) Lainausmerkeillä:

"Mitä ihmettä? Mitä kissa tekee pöydällä?" Kaisa kysyi.

Itse pidän jotenkin enemmän alemmasta tavasta, mutta ensimmäinen on usein selkeämpi ja sujuvampi, joten pyrin käyttämään enemmän sitä.
Olen tosin nyt kirjoitellut pitkän aikaa vain runoja ja pohdiskelevia tekstejä, joten repliikkejä en ole kauheasti viime aikoina kirjoitellutkaan. Pitänee kokeilla. :roll:

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Helmi 2010, 21:42 
Poissa

Mä käytän lainausmerkkejä. Sillee on helpompi pujottaa repliikkejä keskelle tekstiä, ei aina tarvi alottaa uudelta riviltä. Se on jotenki selvempää.

Ja kai se on kirjailijan vapaus miten se kirjottaa. Sillee, miten itelle on parasta.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia