Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 11 Joulu 2019, 13:29

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 12 Helmi 2010, 18:05 
Poissa

Teen proseminaarityötä Jyväskylän yliopiston avoimessa yliopistossa. Tutkin työssäni vertaispalautteen (sekä palautteen antamisen että vastaanottamisen) ja yhteisöllisyyden merkitystä verkossa kirjoituksiaan julkaiseville kirjoittajille.

Olen iloinen ja kiitollinen, jos käytät hetken aikaasi ja vastaat lyhyesti (enintään 50 sanalla / kysymys) kahteen kysymykseeni. Vastauksen voit kirjoittaa joko tähän ketjuun tai halutessasi yksityisviestinä minulle. Otan tutkimukseen mukaan 12.3.2010 mennessä tulleet vastaukset.

1. Mitä vertaispalaute verkossa sinulle merkitsee? Esimerkiksi vaikuttaako antamasi tai saamasi palaute kehittymiseesi kirjoittajana? Jos kyllä, miten.

2. Rihmastokin on mielestäni hyvä esimerkki verkkoyhteisöstä. Kirjoittaminen on yksinäistä tekemistä, teki sitä työkseen tai harrastuksekseen. Mitä yhteisöllisyys verkossa tuo sinulle kirjoittajana?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15 Helmi 2010, 20:00 
Poissa

Menestystä tutkimukseen, Silppuri. Laitan tämän julkisesti, mutta toivottavasti saat kummallakin tavalla hyvin vastauksia.

1. Mitä vertaispalaute verkossa sinulle merkitsee? Esimerkiksi vaikuttaako antamasi tai saamasi palaute kehittymiseesi kirjoittajana? Jos kyllä, miten.

Parhaimmat, tekstiä syvälukevat palautteet vaikuttavat, ei kirjaimellisesti, mutta sydämeen kannustavasti. Jos palautteet olisivat murskaavia, tai kokisin ne epäoikeudenmukaisiksi, en varmaan viihtyisikään niin hyvin täällä. Siksi palautteiden kannustava nykylinja on hyvä.

2. Rihmastokin on mielestäni hyvä esimerkki verkkoyhteisöstä. Kirjoittaminen on yksinäistä tekemistä, teki sitä työkseen tai harrastuksekseen. Mitä yhteisöllisyys verkossa tuo sinulle kirjoittajana?

En tiedä toista paikkaa, josta löytyy ihmisiä jotka kehtaavat miettiä samoja hassuja asioita kuin itse. On myös avartavaa tutustua erilaisiin vahvoihin verkkoidentiteetteihin. Koen, että täällä saa varsin vekkulilla tavalla harjoitella omaa huumorintajuaan, alatekstien lukutaitoaan, etäännyttämisen metodeja. Jos joku esimerkiksi kuvittelee että minä olisin Peloton, hän ei ole vielä ymmärtänyt, mistä verkkoidentiteetissä on kysymys. :D

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2010, 20:34 
Poissa

Kiitos sinulle, Peloton. Hienoa, että käytit aikaasi ja vastasit kysymyksiin.

Toivottavasti moni muukin vielä innostuu, jotta saan taustamateriaalia työhöni!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Helmi 2010, 22:34 
Poissa

Olen huono kommentoimaan toisten tekstejä, mutta toisten tekstejen lukeminen ja niistä palautteen antaminen auttaa analysoimaan omiakin tekstejä paremmin. Saamallani palautteella on suuri merkitys kannustimena, mutta se myös vaikuttaa suuntaan, johon koetan runojani kehittää. Voin tehdä korjauksia valimiisiin teksteihin, mutta myös jatkossa keskittyä asioihin, joista saan myönteisiä kommentteja.

Tähän tuli tavallaan jo vastattuakin ensimmäisessä kohdassa. Tuki on tärkeää, jotta jaksaa jatkaa. Lisäksi omille teksteilleen on tavallaan sokea, joten ulkopuolinen näkemys on kullan arvoista. Lisäksi on virkistävää lukea toisten tekstejä ja ajatuksia maailmanmenosta, etenkin, kun nämä toiset ovat kirjallisesti lahjakkaita.

Toivottavasti näistä vastauksista saisi jotain irti, vaikka olenkin tuore tapaus tällä foorumilla.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 18 Helmi 2010, 12:27 
Poissa

- Positiivinen palaute kannustaa ja kritiikki auttaa kehittymään kirjailijana. Tosin murskaavan negatiivinen palaute voi joskus lannistaa.
Itse pidän palautteen antamisesta, mutta olen sen verran laiska ihminen, että kommentoin vain sellaisia tekstejä jotka puhuttelevat minua ja aiheuttavat minussa edes jonkinlaisen tunnetilan.
Palautteen ja etenkin sen hyvän kritiikin saaminen netissä on sujuvampaa kuin yksittäisissä kaveripiireissä kasvotusten. Siinä tulee se, että ei muka kehdata "haukkua" tekstiä.

- Julkaisen tekstejäni netissä lähinnä palautteensaannin vuoksi. Mutta minulle on ainakin tärkeää se, että voin huoletta keskustella kirjallisuuteen liittyvistä aiheista, ilman että toinen osapuoli tylsistyy hengiltä.
Kirjallisuuspiireissä liikkuvat ihmiset ovat yleensä enemmän tai vähemmän mielenkiintoisia, ja heistä löytääkin hienoa ja syvällistä juttuseuraa.
Ja kaikista mahtavintahan on se, että verkkoyhteisöjen välityksellä voimme vertailla kirjallisia tuotoksiamme keskenämme.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 21 Helmi 2010, 12:41 
Poissa

Kiitos, Hilbert ja Frances.
Kiitokset myös niille, jotka ovat antaneet vastauksensa yksityisviestinä.

Vielä on hyvin aikaa ottaa kantaa, voit vaikuttaa vastauksellasi työhöni!

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 01 Maalis 2010, 21:11 
Poissa

Kiitos kaikille näihin talkoisiin jo osallistuneille. Olen saanut ihan mukavan määrän vastauksia. Vielä olisi mukava kuulla muutama mielipide. :)

Jos vaan kuka ehtii?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia