Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 10 Joulu 2019, 21:13

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 26 Helmi 2010, 11:46 
Poissa

heippa

mietin täällä sellaista, että kun lähettää runokokoelman kustantajalle, kannattaako se karsia mahdollisimman napakaksi paketiksi, vai kannattaako sisällyttää pinkkaan kirjoittajan mielestä vähän keskinkertaisempiakin tekstejä, eli tarjota ns. laajempaa first draftia, joka antaisi kustantajalle ehkä paremmat mahdollisuudet miettiä mihin suuntaan kokoelmaa kannattaisi hioa, sikäli mikäli teksti osoittautuisi kustantajan mielestä kiinnostavaksi?

olen lähtökohtaisesti napakan, karsitun kokoelman kannalla, mutta toisaalta kirjoittajapiireissä/-kurssilla saatu palaute todistaa mieltymysten henkilökohtaisuudesta - runo, jota olisin ensialkuun heivaamassa saattaakin olla jonkun toisen mielestä sarjan paras.

joskus olen kuullut ohjaajalta sellaisen ylimalkaisen ohjeen, että lähetä n. 70-80 tekstiä, siitä on sitten varaa kuoria kermat päältä.

toisaalta napakka kokoelma antaa viimeistellymmän vaikutelman....

olisi kiva kuulla julkaisseilta runoilijoilta, miten paljon ja miten heidän käsikirjoituksena muuttui alkuperäisestä ennen kuin siitä tuli kirja.

tämä pähkäilyni sijoittuu ajankohtaan, jolloin olen ajatellut lähettää kässärini pienempiin kustantamoihinkin ja mietin miten paljon sitä pitäisi rukata. alkuperäinen, n. 80 sivuinen, lähti viiteen isompaan kustantamoon kohta puoli vuotta sitten, kahdesta on tullut ei kiitos ja muista ei mitään. jokohan alkaisi kohta soittelemaan perään?

Profiili  

Viestin otsikko: hei kokoelman suuruus
ViestiLähetetty: 26 Helmi 2010, 13:27 
Poissa

kannattaa lähettää isompi kokonaisuus jotta kustantajalla on mahdollisuus omaan "Eskon puumerkkiin" eli karsia pois joitakin..kyllä ne aina haluaa vähän sortteerata.
Ja kannatta kysellä perään, ettei kässäri unohdu pinon alimmaiseksi.
Pidän peukkuja.

Karisto ja Kirjapaino ja Sammakko vastaavat ainakin aika nopeasti. Tammella ja WSOY:llä Kestää yli puoli vuotta. eli kuten huomaat kokemusta on..ja olen saanut niitä kaavakkeita joissa on kustantamon leima ja kiittävät luottamuksesta firmaa kohtaan ,mutta nyt ei sovi käsikirjoituksenne kustannusohjelmaamme.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 2 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia