Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 10 Joulu 2019, 21:44

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hiljainen päähenkilö
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2010, 18:16 
Poissa

Mulla on parin kuukauden ajan pyörinyt mielessä eräs tarina, jonka päähenkilö on aika hiljainen. Hän ajattelee enemmän kuin puhuu.

Miten tällaista hiljaista päähenkilö kannattaisia lähestyä? Mietin vain, että siitä saattaa tulla kömpelöä tekstiä jos hokee koko tekstin läpi "hän ajatteli sitä, hän ajatteli tätä". Eleillä voi tietysti kertoa paljon, muttei riittävästi.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiljainen päähenkilö
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2010, 20:12 
Poissa

Vilperi kirjoitti:
Miten tällaista hiljaista päähenkilö kannattaisia lähestyä?

Minä-muodossa eli ensimmäisessä persoonassa?

Itse huomasin tuossa vuoden vaihteen seuduilla miettiessäni, kuinka tekstejä kirjoitan, että olen kiinnostunut tapahtumia ja sellaisia enemmän siitä, mitä hahmot tapahtumista ja ympäristöstä ajattelevat. Huomasin, että aika moni oma tekstini sujahtaa / sujahtaisi luontevasti kerrottavaksi ensimmäisessä persoonassa ja preesensissä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2010, 21:20 
Poissa

Pahoittelen, menee aavistuksen verran ohi varsinaisen kysymyksesi, mutta viestisi pakotti kirjoittamaan :)

Oma tausta kun on elokuvan puolella, niin minua on jo pitkään mietityttänyt tuo, että pitääkö novellissa (tai kirjassa, tai...) kertoa mitä hahmo ajattelee? Eleillä ja teoilla pystyy näyttämään enemmän kuin äkkiseltään uskookaan, mutta en muista törmänneeni ainoaankaan teokseen, jossa "hän ajatteli" olisikin korvattu teolla.

Olen melko vähän kirjoittanut novelleja, mutta usein olen tähdännyt tuohon ajatusten näyttämiseen teoilla. Pituutta ei ole yleensä paljoa kertynyt per tarina, mutta en ole huomannut mitään pahoja ongelmia "toiminnallisemmassa" kerronnassa. Tiedä sitten, alkaisiko hankaluuksia ilmetä sivumäärän kasvaessa...

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2010, 21:28 
Poissa

Xirkka kirjoitti:
...pitääkö novellissa (tai kirjassa, tai...) kertoa mitä hahmo ajattelee? Eleillä ja teoilla pystyy näyttämään enemmän kuin äkkiseltään uskookaan ... Olen melko vähän kirjoittanut novelleja, mutta usein olen tähdännyt tuohon ajatusten näyttämiseen teoilla.

Kyllä se perussääntö taitaa edelleen mennä jotenkin niin, että "näytä, älä selitä" tjsp. Varmasti tarinan kannalta on useimmissa tapauksissa parempi kertoa lukijalle henkilön ajatuksista kertomalla, mitä henkilö tekee ja miten hän reagoi tapahtumiin.

Mutta, mutta... Jos tarinaidea kovasti vaatii ajatuksia ja mietteitä, niin ainakin minusta on silloin helpompaa lähteä ensisijaisesti liikkeelle minä-muotoisesta kerronnasta. Mulla ainakin yhdessä novellissa päähenkilön ajatukset ovat niin korostetun keskeisessä osassa tarinan kannalta, ettei niitä vain voi kertoa ulkopuolisesta näkökulmasta katseltuna - tai sanotaan, että jos sama tarina kerrottaisiin elokuvamaisesti/teatterimaisesti ulkopuolelta tarkasteltuna, niin se olisi aivan erilainen tarina. Monissa muissakin omista teksteistäni henkilön mietteet ja mielipiteet ovat se asia, jonka kautta maailmaa silmäillään.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23 Maalis 2010, 22:44 
Poissa

Ongelmaa kannattaa varmaan lähestyä esimerkin kautta. Tässä kokeilu, jossa päähenkilö miettii, ryhtyäkö kasvissyöjäksi.

Hän nosti/nostin lihapadan kannen ja kurkisti/kurkistin sisään. Olikohan nyt aika ryhtyäkö kasvissyöjäksi?

Minä- tai hänkerronnalla ei minusta ole ajatuksen esille tuonnissa ratkaisevaa merkitystä. Suomen kieli on niin joustava työkalu aktiivisten ja passiivisten lauserakenteiden, transitiivi/intransitiiviverbien, lauseenvastikkeiden ym ym kanssa, että kategoriseen "hän ajatteli" -kerrontaan ei tarvitse kahliutua. Kannattaa kokeilla ja hakea rohkeasti itselle luontevaa kerrontaa, kyllä se väylä löytyy myös pään sisäisille ajatuksille.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 07:26 
Poissa

Tämä on aihe, joka askarrutti minua aikoinaan paljon. Kirjoitin tarinaa, jossa nimenomaan kuvattiin lähinnä päähenkilön ajatuksia. Kirjoitin sitä kolmannessa persoonassa. Ongelmia tuli lähinnä siinä vaiheessa, kun aloin olla niin uskollinen päähenkilölle, että halusin kirjoittaa KAIKKI hänen ajatuksensa. Ei onnistunut. Piinaavan tylsää tekstiä. :P

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 15:50 
Poissa

Olen Pasin kannalla: ei ole ratkaisevaa merkitystä sillä, käyttääkö yksikön ensimmäistä vaiko kolmatta persoonaa. Tämä sama ongelma on askarruttanut minuakin eikä päähenkilö (kukaan heistä, on useampia näkökulmia) ole erityisen hiljainen - kaikki inhimilliset olennot suorittavat ajatustoimintaa. Jos ei oikeassa elämässä, niin tekstissäni kuitenkin.

Hän mietti -tapaa käytän silloin tällöin sitoakseni pitemmän pätkän siten, että lukija ymmärtää sen olevan henkilön ajatuksia. En kuitenkaan kovin usein: tärkeintä mielestäni on se, että lukija tieteää kenen näkökulmasta tarinaa kuljetetaan, jolloin hän osaa yhdistää ajatukset/havainnot päähenkilöön.

Mielestäni yksikön kolmas persoona tarjoaa enempi vapauksia päähenkilön ulkopuolisen maailman havainnoimisessa kuin ensimmäinen, siksi suosin sitä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 16:08 
Poissa

Ruoko kirjoitti:
Olen Pasin kannalla: ei ole ratkaisevaa merkitystä sillä, käyttääkö yksikön ensimmäistä vaiko kolmatta persoonaa.

Ei tietenkään ratkaisevaa, mutta ainakin itselleni on helpompaa kirjoittaa tarina ajatuksista ja mielipiteistä ensimmäisessä persoonassa. Tai, no, se riippuu ja roikkuu; kuten Pasi sanoi, suomen kieli taipuu lopulta aika helposti kuvaamaan hahmojen pään sisäistä maailmaa myös kolmannessa persoonassa kerrottuna.

Ruoko kirjoitti:
Mielestäni yksikön kolmas persoona tarjoaa enempi vapauksia päähenkilön ulkopuolisen maailman havainnoimisessa kuin ensimmäinen, siksi suosin sitä.

Tämä on kyllä ihan totta. Ensimmäisessä persoonassa kirjoittaessa voi olla toisinaan vaikeuksia vihjata sivulauseissa sitä, että kertojan käsitys tapahtumista ei vastaa ulkopuolista todellisuutta :)

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 16:30 
Poissa

Narratologian 80-luvun klassikkokirjassa Gennette: Narrative Discourse tehtiin muistaakseni erottelu first-person-narration/third-person-limited-point-of-view/third-person-narration sen mukaan, kuinka laajalti kertoja voi havainnoida ja liikkua objektiivisen, näkyvän maailman tilassa ja ajassa. Minäkertojan liikkumavara on pienin, kaikkitietävän hän-kertojan suurin. Rajoitettu hän-kertoja kulkee tässä välissä.

Kaikilla on etunsa. Minäkertojalla saadaan toisaalta kerrontaan sellaista intensiivisyyttä, mitä hänen on vaikea tavoittaa.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 16:43 
Poissa

Mikäli asioista paljon tapahtuu päähenkilön ajatuksissa eikä näkökulmaa ole tarvetta vaihtaa, käyttäisin ehdottomasti minä-kertojaa. Ainakin minun kohdallani se rakentaa sekä kirjoittaessa että lukiessa päähenkilöön läheisemmän suhteen kuin kolmas persoona.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 18:34 
Poissa

Minä -kertojaan siirtyminen olis tosiaan helppo tapa päästä eroon tästä ongelmasta, mutta jotenkin tuntuu etten kuitenkaan halua ihan niin subjektiivista näkökulmaa.

Toimiskohan sellainen, että esittää ensin jonkun mietteliään eleen, jonka jälkeen kertoo samassa kappaleessa esimerkiksi jotain päähenkilön menneisyydestä ilman sitä "hän mietti"? Ymmärtääkö lukija intuitiivisesti, että päähenkilö miettii menneisyyttän?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Maalis 2010, 19:32 
Poissa

Anna esimerkki, niin tutkitaan sitä sitten porukalla. :wink:

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Hiljainen päähenkilö
ViestiLähetetty: 25 Maalis 2010, 10:06 
Poissa

Vilperi kirjoitti:
Mulla on parin kuukauden ajan pyörinyt mielessä eräs tarina, jonka päähenkilö on aika hiljainen. Hän ajattelee enemmän kuin puhuu.

Miten tällaista hiljaista päähenkilö kannattaisia lähestyä? Mietin vain, että siitä saattaa tulla kömpelöä tekstiä jos hokee koko tekstin läpi "hän ajatteli sitä, hän ajatteli tätä". Eleillä voi tietysti kertoa paljon, muttei riittävästi.

Tervehdys Luhtaniemi.

Hiljainen päähenkilö se vasta hyvä päähenkilö. Joskus kun kuuntelee radiota huomaa, että lähes kaikki siellä puhuttu on retoriikan ja paljojen sanojen vähäistä merkitystä.
Se voi olla hyvä kirjoittajalle joka pyrkii turvottamaan kirjaa paksuksi, mutta ei monisanaisuus ole tarpeen puheessa ei kirjoituksissa.

Joskus tuntuu että kirjoittajat samalla alailla joutuvat sanojensa viemäksi ja niiden ohjaamaksi. ja siten pyrkivät noille sanojen retoriikalle saamaan ajonkiin laista merkitystä.
Tuttuomaisia sanoja helposti tuotettuna ja nopeasti luettavissa yhdellä silmäyksellä.
Sanoja pitäis pyrkiä hävittämää, sen sijaan että niitä kylvetäisiin runsaasti yksikertaisten asioiden kultivoimiseen.

Hiljainen päähenkilö on paras, samalla lailla kun sodassa oli kuollut japsi paras japsi.
Se ei kaikille kaiketi ole kenelekään uutta, että parhaat kirjaliat ovat löytäneet oppimattomien puheista selkeintä ja ilmeikkäintä prossaa,

Hemingway käytti aina omassa seurassaan 'Intian Talk', samoin hän otti vaikutteita tietoisesti kuubalaisien kalastajien yksikertaisesta puheista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25 Maalis 2010, 18:38 
Poissa

Pasi Luhtaniemi kirjoitti:
Anna esimerkki, niin tutkitaan sitä sitten porukalla. :wink:

Ei ole vielä mitään mustaa valkoisella, joten jouduin improvisoimaan :) Tämä ei nyt ole edes tarinastani vaan ihan hatusta heitetty.

-------------

"Mitäs teet illemmalla?" Mika rohkaistui kysymään.
"Oon kotona. Eipä muuta," Tiina vastasi.
"Lähe leffaan! Mä varasin jo liput. Ihan keskellä salia."
Tiina muuttui ilmeettömäksi ja käänsi katseensa märkään katuun. ”Sori. Ei,” hän sanoi hiljaa.”Ei mitään henkilökohtaista.” Hän katsoi nopeasti Mikaa silmiin, kääntyi ympäri ja poistui ripein askelin.
Mikan katse laskeutui kohti kevätauringossa kimaltelevia lätäköitä. Vaikka sää oli jo alkanut lämmetä, hänen silmänsä jäätyivät hänen katsellessa Tiinan loittonevaa heijastusta. Mika oli kysynyt Tiinaa ulos jo kolme kertaa. Tiina oli kieltäytynyt jokaisella kerralla, mutta tämä oli ensimmäinen kerta kun hän kertoi, ettei se ollut henkilökohtaista.

-------------

Elikäs, elikäs. Onko selvästi ymmärrettävissä, että tuo "Tiinan loittonevaa heijastusta"-kohdan jälkeen tuleva tieto menneisyydestä on se mitä Mika ajattelee?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 25 Maalis 2010, 19:15 
Poissa

Vilperi kirjoitti:
Elikäs, elikäs. Onko selvästi ymmärrettävissä, että tuo "Tiinan loittonevaa heijastusta"-kohdan jälkeen tuleva tieto menneisyydestä on se mitä Mika ajattelee?

Tottakai. Ei tuossa ole mitään ongelmaa.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 18 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia