Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 19 Loka 2019, 09:45

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
ViestiLähetetty: 22 Touko 2010, 17:36 
Poissa

Noniin, pitkä kirjoitustauko takana ja pääsin vihdoinkin kirjoitusvireeseen. Ajattelin pistää kokonaan uusiksi erään vanhahkon kirjoitusprojektini, josta tosiaankin löytyy näköjään aivan massiivisen paljon korjailtavaa ja muokattavaa.

Kun aloin sitten työstämään kokonaan uutta materiaalia, kompastuin melko mielenkiintoiseen ongelmaan. Huomasin nimittäin, etten enää "pidä" joistakin hahmoistani. Tämä on onneksi vain muutaman hahmon kohdalla, mutta he ovat tarinan kannalta kuitenkin melko tärkeässä asemassa, enkä haluaisi karsia heitä pois ja pistää koko juonta uusiksi vain sen takia, etten nyt vain satu pitämään heistä.

En nyt suoranaisesti vihaa hahmojani, eikä ongelma ole siinä, että hahmot olisivat jotenkin tönkköjä tai huonosti suunniteltuja. Tuntuu vain etten tule toimeen näiden henkilöiden kanssa. :)

Suurin ongelma on juuri sen hahmon kanssa, joka esiintyy alussa ja tavallaan aloittaa koko tarinan. Hän tosin kuolee pois melko pian, mutta en toisaalta haluaisi tavallaan kiirehtiä tuon hahmon kuolemaan.

Huoh.. Pitäisiköhän vaan heivata nämä hahmot romukoppaan ja vetäistä uudet tilalle.. Tosin nämä ovat niin juurtuneita tarinaan, etten tiedä osaisinko kirjoittaa koko projektia ilman heitä.
Toistaalta en halua kirjoittaa hahmoista, joihin minulla ei ole oikein minkäänlaista suhdetta. Välillä tuntuu jopa, etteivät hahmoni edes pitäisi minusta, kokoajan joudun vetämään takapakkia, kun en osaa enää käyttää hahmojani yhtä luonnollisesti kuin ennen enkä ota huomioon heidän luonteenpiirteitään.

En haluaisi nyt haudatakaan koko projektia, sillä ongelma on vain hahmoissa. Mnhh.. Ristiriitaista. :lol:

Omituinen ja jaaritteleva vuodatus. Mutta onko kenelläkään koskaan tälläisiä ongelmia kirjoituksen kanssa, vai olenko vain sekoamassa. Puhun kuvitteellisista hahmoista kuin tuntemistani ihmisistä. :lol:

Profiili  

ViestiLähetetty: 24 Touko 2010, 06:28 
Poissa

En ole varmasti oikea henkilö ainakaan "antamaan neuvoja", mutta koska asia on Sinulle ilmeisen tärkeä, niin käytän muiden viisautta hyväkseni ja vastaan edes jotakin.
Kuuntelen paljon kirjallisuusohjelmia. Tässä kevättalvella yksi tunnettu kirjailja (jonka nimeä en nyt saa palautetuksi mieleeni) sanoi radiohaastattelussa jotenkin tähän tapaan: Minun on edes jollakin tavalla pidettävä henkilöistäni. - Tuo nyt ei sano paljoakaan. Mutta se pysähdytti minut sikäli, että jäin miettimään, etten suinkaan itse pitänyt kaikista henkilöistäni, ja tuskin heistä piti kukaan lukijakaan. Mutta minun tarinani taustalla oli tositarina.

Marko Hautalan viime syksynä ilmestyneessä kirjassa Käärinkiinat, joka sijoittuu tavallaan samaan aihepiiriin kuin minun pikku tuotokseni, esiintyy aika karmaisevia henkilöitä. Tuskin hänkään on heistä pitänyt, mutta hänellä on kokemusta kirjan aihepiiristä ja hän osaa tehdä henkilöistä uskottavia. Tärkeintä kait on tuo uskottavuus.

Jos lähdetään siitä, että ei ole olemassa totaalisen pahaa enempää kuin totaalisen hyvääkään ihmistä, niin jokaisesta "konnastakin" voi löytää jonkun inhimillisen piirteen.

Tuo, että "seurustelet" henkilöittesi kanssa, lienee jokaiselle kirjailijalle tuttu ilmiö. Tuo tulee usein esiin kirjailijahaastatteluissa. Jonkun on jopa vaikeata luopua jostakusta kirjansa henkilöstä. Niin on minunkin joskus lukijana. Tekisi mieli jatkaa matkaa yhdessä.

Eiköhän ole luonnollista ja kehittymisen kannalta tärkeätä, että "levossa" olleen oman tekstinsä lukee aivan uusin silmin. Nuoren kirjoittajaystäväni kautta olen kokenut tämän monesti. Hän on saanut melko kiittäviä arvosteluja ainakin parilta isolta kustantajalta. Aina kun hän lukee tekstiään tämän jälkeen, hän tajuaa itsekin, miten se ja se kohta vaatii perusteellista muokkausta.

Sinun kannattaisi antaa tekstisi luettavaksi jollekulle "luottolukijalle". Toinen näkee sellaista, mille itse alkaa sokeutua. Jollei Sinulla ole tarpeeksi luotettavaa lähipiirissä, maksullisiakin arvostelupalveluja löytyy, mm Nuoren Voiman Liitosta. Netistä löydät varmasti lisää. Mm alueelliset kirjailjayhdistykset monet tarjoavat arvostelupalveluja. Hintojakin kannattaa vertailla.

Juuri tuolle nuorelle (minun näkökulmastani, ei Sinun) kirjoittajaystävälleni luottolukijat ovat olleet olennaisen tärkeitä. Niin myös minulle aikanaan.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 24 Touko 2010, 13:16 
Poissa

Varmasti olet Frances silloin joskus miettinyt miksi teit hahmoista sellaist kun teit. Kökköön henkilöön voi laittaa jostain suvun henkilön persoonasta tai jonkun lähipiirin henkilön sanonta kuten: saatateeko uskoa, kyllä sellaisia on joka tykkää tai suapi sannoo ym. Nyt tuo kökkö hahmo saa ainakin pienen ulottuvuuden ja jos hyvin käy niin saatat saada sillä juoneen värikkyyttä.

Jos mainitsemasi hahmo on kyseenalainen, niin mieti mitä se tuo tekstiin - jouneen. Jos poistan ne, niin mitä tilalle?

Alkuperäiset henkilöt - persoonat ovat hyvin usein juuri niitä oikeita ja täyttävät tarkoituksensa. Ongelma on siinä, että ne ovat jääneet vajavaisiksi :wink: niiden "hahmokuvan" työstö on kesken.

Profiili  

Viestin otsikko: rakasta hahmojasi
ViestiLähetetty: 19 Syys 2010, 16:49 
Poissa

Tämä ole meille ohjeena kässärikurssilla Orivedellä. Tuolloin en ymmärtänyt, miksi pitäisi rakastaa ihmistä, joka tuntui vastenmieliseltä. Nyt kuitenkin tiedän, että saan henkilöistä värikkäämpiä, kun en yhteen iske kaikkea paskaa, joka siihen tuntuu kasaantuvan. Vaikka henkilösi olisi ällöttävä, yritä löytää jotakin hyvää siitä. En osaa selittää tätä asiaa niin, että ymmärtäisit, koska se pitää itse kokeilla. Jos yksi on sinun mielestä täys ällö, kasaat siihen kaiken sonnan päälle ja henkilöiden mielekkyys kärsii. HUOM! Kustantajat voivat olla aivan eri mieltä kanssani. Tämä on vain minun näkemykseni. Mutta pienikin myötätunto ällöön henkilöön antaa jo väriä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 20 Syys 2010, 15:10 
Poissa

Kiintoisa kysymys. Jos kirjoittajalle "vastenmielinen" henkilö ei ole päähenkilö, ei ole ehkä syytä huoleen. Kaikkiin henkilöihin ei tarvitse samastua, jos he palvelevat tarinaa muulla tavoin. Sen sijaan, jos päähenkilö tökkii, voi joutua harkitsemaan toimenpiteitä ihan sen vuoksi, että romaanin päähenkilön kanssa voi joutua viettämään aika kauan aikaa. Mieluummin sen tekee henkilön kanssa, joka on itsestä kiinnostava.

Usein etäisyys (tai tauko) tekee tekstille vain hyvää, henkilöistä näkee selvemmin suunnan, johon he ovat menossa. Toisaalta, jos hahmot eivät tunnu enää ajankohtaisilta, voi myös hyvällä omallatunnolla siirtyä eteenpäin.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 5 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia