Alkuun kaipaisin mielipiteitä kavereiden käyttämisestä apuvoimana kirjoittamisessa. Tekeekö se kirjasta vähemmän oman ?
Mulla on ollut suuria vaikeuksia keksiä kiinnostavia sivuhenkilöitä, joten olen pyytänyt kavereilta apua. Käytännössä homma on toiminut niin että kaveri pudottaa jonkun one timerin ja mä otan kopin tai annan sen mennä ohi. Alla eräs fb:n yksityisviesteissä käyty keskustelu:
Kaveri:
laita sivu hahmoksi entinen rikollinen joka haluaa tulla rehelliseksi ihmiseksi ja ei koskaan tunnu onnistuvan tai entinen sotilas joka ei edes huomaa asioiden todellista laitaa vaan joutuu mukaan tietämättään ja vahikossa
Mä:
Tuossa Kulta työnimeä kantavassa kirjassa toinen päähahmoista on hieman tuonkaltainen. Rikollinen siis. Mutta juu, koetappa saada tuosta soltusta hiukan syvempi, se voisi olla kiinnostava mielisairaalassa. Kyse lähinnä siitä miksi se on joutunut sairaalaan ( Lähinnä tulee mieleen esim. kokemukset palkkasotilaana ) ja mitä kaikkea kivaa se voisi siellä sekoilla ?
Kaveri:
sotilas voisi olla pahasti traumasoitunut jolla kauhukuvia siitä että tuntematon vihollinen tappaa hänen perheensä
Mä:
Perhettä on vähän hankala viedä esim. muukalaislegioonan taisteluareenoille uskottavasti. Aloin ite miettimään että josko se olisi syyllistynyt joihinkin kauheuksiin ja omatunto olisi alkanut kolkuttelemaan. Toisaalta mietin sitä jo tuohon toiseenkin projektiin jossa tarvitsen jossakin vaiheessa lahjottavissa olevaa vartijaa. Siinä mua kiinnostaisi lähinnä kuinka ent. ansioitunut sotilas voisi olla täynnä nykyistä paskaduuniaan ja miten se oli ajautunut vartijaksi? Iän myötä? Pieleen mennyt operaatio? Vai olisiko se duunissa väärällä nimellä paetakseen jotakin ? Tuun kyllä käyttämään tota solttua, mutta henkilöhahmon rakentaminen ei ole niitä maailman yksinkertaisempia juttuja edes kirjan juonen tuntien, saati tuntematta.
Eli tuossa on ideana heitellä palloja ja tehdä samalla päivän hyvä työ ja ottaa hieman syrjäytynyt kaveri mukaan kirjoitusurakkaan, jos se vaikka pääsisi sen kautta taas jaloilleen

Kriittinen kysyy?
1. Tekeekö tuo kirjasta vähemmän oman ?
2. Onko se kovin tuomittavaa ?
3. Käyttääkö muut kavereita apunaan ?
4. Kirjoittaako kukaan muu kahta thrilleriä samaan aikaan ? Kokemuksia ?
Toiseen kirjaan olen suunnitellut jo kannenkin valmiiksi. Mielisairaalaan sijoittuvan kirjan nimi tulee olemaan Sairaala. Kirjan nimi kannessa hohtaa kelmeää vihreää valoa. Kuvassa on tyhjä vuode ja siinä lepositeet. Huone vaikuttaa ränsistyneeltä vuoteen ympärillä. Päämääränä on luoda ahdistava tunnelma kansikuvalla. Kriittinen kysyy:
5. Mitä mieltä olette kannesta ?
6. Onnistuuko tavoite ?
Tässä vaiheessa alkaa olla jo ajankohtaista ottaa yhteyttä kustantajiin. Kriittinen kysyy:
7. Kuinka suuren osan myyntituloista debyyttikirjailija voi odottaa saavansa ?
8. Kertokaa isojen ja pienien kustantamojen eduista ja haitoista ?
9. Mistä muusta kuin osuudesta myyntiin kannattaa sopia ?