Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 10 Joulu 2019, 20:41

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 12 Kesä 2010, 10:12 
Poissa

Hyvä aihe on kullan arvoinen. Se tarkoittaa myös sitä, kirjoittaja on kiinnostunut niistä asioista, joista hän kirjoittaa. Väkisin tehty juttu tulee kyllä esille tekstissä.
Mistä sitten saa uusia hyviä aiheita? Se on hyvä kysymys. Joskus tuntuu siltä, että melkein kaikista asioista on jo kirjoitettu. Juttu voi myös "törmätä seinään". Lupaavasti alkanut kirjoittelu loppuu. Aihe pitäisi olla alitajunnassa. Jos se pyörii jatkuvasti mielessä, niin kirjoittaminen on helpompaa..
Kyllä kai se on niin, että täytyy siirtyä arkitodellisuudesta tekeillä olevan teoksen maailmaa. Ulkopuolisena ei voi kirjoittaa kovin syvällisesti. Tulee vain "paperin makuista" tekstiä.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 17 Elo 2010, 14:28 
Poissa

Todistin tänään suurta ihmettä. Ihan luvattoman kauan jatkunut totaalinen kirjoitusblokkini helpotti tänään!

Kirjoitin tänään pitkästä aikaa! Varsinaista romaanitekstiä sain aikaan n. kolme sivua, mikä on aivan uskomatonta ottaen huomioon sen, että moneen kuukauteen en ole saanut kirjoitettua yhtään mitään.

Jospa tämä nyt tästä.. Tönköltähän tuo teksti tuntuu, kun kovin ruosteessa olen, mutta onhan sekin toki alku..

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 23 Elo 2010, 16:17 
Poissa

Hienoa, Frances, kyllä se siitä taas lähtee!

Suorastaan hämmästyin, kun saavuin tänne Rihmastoon ja huomasin tämän paikan pitkästä aikaa sykkivän elämää. Kun olen tällä kertaa pikakäynnillä, niin paljon jää tutkimatta.

Profiili  

Viestin otsikko: Pitkästä aikaa täällä
ViestiLähetetty: 19 Syys 2010, 16:42 
Poissa

Kunpa aina muistaisi, että sivukin on eteenpäin. Tyhjä sivu jumpsuttaa paikallaan. :lol:
On hetkiä, että tekisi mieli kirjoittaa paljonkin. Toisinaan antaa pikku-ukoille vallan ja päättää, ettei kirjoittaminen ole minun juttu. Todellisuudessa en kuitenkaan pääse kirjoittamisesta eroon. Se kulkee ajatuksissani kuin pakottava päänsärkyni.
Itselläni ei kyllä ole sitä vaikeutta, ettei aiheita löydy. Päinvastoin. Niitä on liiankin kanssa. Nyt olen yrittänyt lukita ajatus/idealaatikon ja sanoa aiheilleni: "EI!" Pitäisi saada entiset pois alta, koska laatikko täyttyy ääriä myöten.
Olen ehkä luonteeltani semmoinen, että jonkun pitäisi patistaa kirjoittamaan niskani takana. :roll:

Profiili  

ViestiLähetetty: 14 Helmi 2011, 12:41 
Poissa

Itse odottelin aina inspiraatiota, mutta nyt olen hetken aikaa jo kokeillut tätä Stephen Kingin tekniikkaa. Eli valitsee itselleen sopivan mittaisen tekstin pätkän joka pitää kirjoittaa joka päivä, meni siihen sitten puolituntia tai kymmenen tuntia. Itselläni pituutena on yksi sivu. Hyvin on toiminut ainakin tähän asti. Ellen väärin muista niin Kingillä pituus oli 5000 sanaa.

Profiili  

Viestin otsikko: Re:
ViestiLähetetty: 26 Elo 2011, 21:59 
Poissa

Pilvenpiirtäjä kirjoitti:
Minua masentaa se, että vaikka toisinaan on virettä, niin ei synny mitään hyvää tekstiä. Kirjoitusvireen puuttuminenkaan ei masenna niin paljon. Kertokaa siis, kuinka olette saaneet itsenne uskomaan kykyihinne.

Omiin kykyihin uskominen puuttuu täälläkin. Se vie monesti vireyttä kirjoittamisesta. Yritän toitottaa itselleni " jos et usko itseesi, kuka sinuun uskoo?" Valitettavasti ensiksi on itse uskottava itseensä, koska se auttaa sinua kirjoittamisessa. Jos ottaa liikaa paineita, se vaikuttaa paljon kirjoittamiseenkin. Ota itsellesi tietty kellon aika päivässä, jolloin kirjoitat. Kirjoitat sitten sontaa tai hyvää tekstiä, mutta kirjoitat. Älä mieti liikaa, onko teksti semmoista, että kelpaisi toistenkin lukea. Kirjoita kirjoittamisen halusta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 14 Elo 2012, 22:38 
Poissa

Entäs jos vaikka opeteltaisiin katsomaan itsemme ulkopuolelle? Löytyisikö sieltä jotakin?

Näyttelijän metodi on istua herkästi ja aistit auki matkahuollon baarissa. Kun istuu riittävän lähellä, kuulee henkilön puheen, kun vielä lähempänä, haistaa hänen hikensä.

Kun kieli on lukossa, myös avain löytyy kielestä. Ei muuta kuin surutta varkaisiin! - Meillä erakkouteen taipuvaisilla kirjailijoilla on yksi kieli lähempänä kuin monesti itse tajuaakaan. Miten olisi uusi kirja täysin vieraalta kertojalta?

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 22 viestiä ]  Mene sivulle Edellinen  1, 2

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia