LADA
Katsoin kuinka kamraateilla audot hienot ja komeat, rikkaimmilla Mersujakin, japsikärryjä eniten. Autollahan kaikki kulki, minä pyörällä poleksin. - Ajattelin jatkuvasti auton ostoa omaksi. Himoitsin niin helvetisti, aivan vauhkona vapisin, että jospa sen minäkin saisin kerran kelpo kaaran jolla kaahaisin reteesti, ankarasti kaasuttaisin. - Menin kaaraa katsomahan, jospa sellaisen satutan. Ostan vaikka vekseleillä, taikka lainalla lunastan, kunhan saisin jonkinlaisen koneenvoimalla menevän. - Hallin nurkassa hokasin, syrjään sinne heitettynä Laapan ruosteisen, punaisen, auringossa himmennetyn. Kummit kaljuna kajotti, myöskin vaati hinkkaamista? - Minä myyjälle ojennan saturaista saadakseni pyörät alleni äkisti, rientääkseni ralli tielle. - Tingannut en ostostani, Laapan kyytiä halusin. - Myyjä virkkoi viisastellen virne huulessa ivasi: - Tässäkin on liikaa puolet! Vaikka maksanut olisin kun vain Laapan rikkinäisen jemmaan joutavan hävität. - Into poltti lätsän alla, hoppu rinnassa rutisi, baanalle nyt päästäkseni. - En mä pienistä välitä, saturainen sinne, tänne, ei se kirpaissut povessa, eikä tunnu sielussani. - Motti lauloi laatuisasti, putkesta savu pölisi, komentaissa kampettani. Laapan kyytejä kokeilin, kiihtymistä kunnon kärryn. - Käärin asfaltin kerälle, mutkat muutin suoremmiksi, oli tuntu taivaallinen, riemu pinnassa kihelmöi. - Nappi lautaan, Laappa kulki, oli kierrosta koneessa. Päässä pyöri perhanasti, aivot hehkuivat häjysti, posket poltti kiihtymystä, kädet rattia ravisti. - Sompa pyöri kierroksia, oli klappia pirusti. Laappa heilui helvetisti kunnes pylvääseen rysähti. Riemu riitti vartin verran, hupi muutaman humauksen. 10.4.2013
|