Kyhäröiset
Vanhempien luona oli jännä käydä – silloin harvoin kun sinne asti jaksoi etelästä raahautua. Kaikki junat eivät enää edes pysähtyneet Vesikonharjun asemalla. Joku junavuoro oli sentään jätetty paikkakuntalaisille, jotka tahtoivat muuttaa etelään tai tulivat piipahtamaan entisillä kotitienoillaan.
Kotiin oli asemalta matkaa viitisentoista kilometriä. Kotitalo sijaitsi keskellä erämaata, metsäiselle alueelle oli aikoinaan raivattu peltojakin, nyt niitä viljeli enää pari maajussia, joitten peltoalat olivat laajat, niin etteivät he ehtineet käväisemään viljelmillään kuin toisinaan. Lähimmät naapurimme, Koistiset, asuivat puolen kilometrin päässä ihmeellisessä lepakkokartanossaan.
Jotenkin tuntui siltä, että kotiseudulla oli aina harmaata. Niin varsinkin nyt, kun köröttelimme rautatieasemalta kohti kotia kuoppaista maantietä. Isä ja äiti juttelivat minulle jotain kuin kuulostellakseen mielialojani ja vointiani. Vastailin harvakseltaan. Kuuntelin musiikkia korvanapilla, vanhemmat eivät sitä varmaan huomanneet.
Kun kotipihassa nousimme autosta, äiti pysähtyi eteeni ja katsoi minua suoraan silmiin tavalla, jolla oli selvästi jokin merkitys.
– Sinä olit aina sellainen hiljainen lapsi, hän sanoi, käveli sitten kotia päin ja jätti minut arvailemaan mitä mahtoi tarkoittaa.
Isä ajoi auton talliin. Seisoin hetken kotipihalla ja katselin ympärilleni. Ihan kuin pyykkipojatkin olisivat roikkuneet samassa asennossa kuin viimeksi täällä käydessäni.
Harmaan maiseman takaa näin aavistuksen Koististen talon katosta. Isä tuli luokseni ja kertoi, että Koistiset olivat muuttaneet viime kesänä pois. Olivat kuulemma olleet aikamoiset läksiäiset siellä, melua kuin mestaustanhualla. Tapasin tosiaankin Wolterin etelässä aivan sattumoisin. Hän vaikutti oudon epävarmalta, 'eksynyt kuin orpo piru', tuli mieleeni. Juttutuokiomme jäi silloin lyhyeksi, enkä saanut tietää tarkemmin hänen perheensä muutosta. Jokin nostatti kylmät väreet harteilleni ja läksin isän perässä sisään minäkin.
– Niin, siihen muutti jokin nuoripari, mitä lienevät hippejä, isä sanoi. Ei autoa ollenkaan ja niin oudot nimetkin, äiti varmaan muistaa, kysy siltä.
Alettiin viettää pyhäinpäivän aattoa.
Äiti oli valmistanut mykykeittoa, tappaissoppaa, jossa oli lihan ja sisäelinten lisäksi verestä ja jauhoista tehtyjä pienten pihvien tapaisia mykyjä. Ruoka oli vahvaa, sitä ei kannattanut nauttia liikaa tai sai mahansa sekaisin. Isä ahmi kyllä pelkäämättä. Äiti hymyili ja tarjoili ja kyseli kuulumisia.
Jälkiruoka nautittiin olohuoneessa elokuvan ääressä. Elokuva oli mustavalkoinen, kirjahyllyssä oli samat mitättömät pokaalit ja karvaiset matkamuistot Lapista kuin ennenkin. Kotona oli vielä lankapuhelinkin.
Elokuvaa katsellessa isä joi tummaa olutta ja kirkasta viinaa vuoron perään. Äiti koetti toppuutella, mutta isä ei viitsinyt kuunnella. Hän sammui ennen kuin elokuva loppui.
Kyselin äidiltä uusista naapureista. Hän muisti nimetkin. Mies oli Mietti ja vaimon nimi oli Ainu. Aika vähäpuheisia ja taisivat olla kauempaa, kun puhuivat niin erikoista murretta. Isä kuulemma arveli heidän olevan virolaisia.
Elokuva oli hiljaisessa vaiheessa, kun ulkoa kuului kumma rääkäisy. Hämärässä illassa takapellon laidalla kulki joku. Tarkemmin katsoen kulkijoita oli kaksi. Kirjahyllyn vetolaatikossa oli kiikarit. Niillä katsoen näin pellon takana kaksi erikoisesti pukeutunutta hahmoa. Toisella vaikutti olevan kädessään jokin ase ja hän nosti pellosta eläimen, ilmeisesti ampumansa jäniksen. Kummallakaan pyytäjällä ei ollut huomioliivejä yllään. Äiti sanoi, että nuo ne ovat, ne uudet naapurit.
Yleensä en mielelläni puuttunut toisten asioihin, mutta nyt halusin käydä katsastamassa millaiset ihmiset olivat uskaltautuneet tänne syrjäiselle seudulle muuttamaan. Kuin joskus vuosia sitten Wolterin luokse rientäessäni puin nopsasti takin ylleni, sujautin kengät jalkaani ja heitin äidille heipat. Äiti vilkutti minulle ja alkoi puuhailla tiskien parissa.
Ulkona hämärä näytti toisenlaiselta kuin ikkunasta katsoen. Tiesin sen vanhastaan. Kuljin viljelijän peltotietä kohti takapellolta minua kohti kävelevää paria. He pysähtyivät ja taisivat olla epävarmoja minun suhteeni. En antanut heille liiaksi aikaa paeta metsän kautta omalle talolleen vaan kävelin reippaasti heitä vastaan. Jo pienen matkan päästä totesin heidän vaatteensa oudon vanhanaikaisiksi. Miehellä oli olallaan jalkajousi ja kädessään vastapyydetty metsäjänis, vielä harmaanruskea. Mies oli sitonut jäniksen nilkat yhteen ja roikotti sitä pää alaspäin, niin että korvat viistivät maata. Lähelle päästyäni huomasin, että he olivat molemmat hyvin nuoria, tuskin kahtakymmentä.
Kerroin kuka olen ja sanoin haluavani tutustua uusiin naapureihin. He eivät vastanneet. Kerroin äitini muistelleen, että mies olisi nimeltään Mietti ja vaimo nimeltään Ainu. He nyökkäsivät arasti. Letkautin Mietille Tuntematonta sotilasta siteeraten, että ”sinä se et taida nykyaseisiin luottaakaan”. Mietti katseli minua yrittäen selvästikin ymmärtää mitä oikein tarkoitin. Sitten hän sai puristettua itsestään ulos jonkin sanasen:
– Koht on pimiä, ei nää jos vaikk ambuu kyhäröit. – Ahaa, onkos ne rauhoitettuja...? minä kysäisin, kun en ollut mistään kyhäröistä koskaan kuullutkaan. – A, rauhasha hyö elläät, myö vaa raadama jouvutan, vastasi Ainu. – Jaha, no sitten ei mitään, minä sanoin. Mutta oli kiva tavata! Ja hyviä jänispaisteja!
Molemmat nyökyttelivät minulle hämillään. Läksin takaisin, vähän hävetti, kun olin tullut nuoria maahanmuuttajia tänne hätyyttelemään. Kävellessä katsoin puhelimelta mitä hakukoneet toisivat esiin kyhäröistä, mutta mitään vastausta ei löytynyt. Kun vilkaisin taakseni, olivat Mietti ja Ainu kadonneet pellonlaidasta jäniksineen. Äidille ja isälle kerroin, että nuoria ovat uudet naapurinne, varmaankin jostain rajan takaa muuttaneita. Heidän tietämättään viestittelin kuitenkin tutuilleni koittaen kysellä tietäisikö kukaan mitä sellaiset kyhärät voisivat olla.
Aamuyöstä heräsin puhelimen viestiääneen. En ollut muistanut laittaa puhelinta äänettömälle. Kuulin kuinka vanhempani heräsivät ja miettivät piippasiko palovaroitin. Pian he kuitenkin hiljenivät ja minä vaiensin puhelimeni. Eräs tuttava huomautti, että kyhäri liittyy huumausaineitten käyttöön. Ehdin melkein huolestua, mutta sitten järkeni sanoi, etteivät ne nuoret varsijousen käyttäjät varmaankaan olleet mitään nistejä. Toisaalta tällainen syrjäseutu tietysti sopisi siihen toimintaan, jos he vaikka kauppaisivat aineita. Mutta kenelle? Täytyisihän heillä olla auto tai sitten jonkun pitäisi käydä heidän luonaan. Päätin kysyä aamulla vanhemmiltani, kävikö naapurissa kyläilijöitä.
Aamulla puhelimeeni oli ilmestynyt toinen viesti. Eräs tuttavan tuttava oli harrastanut kielitiedettä ja saanut selville, että kyhäröinen mainittiin jossain teoksessa manalan väen nimityksenä. Muistelin, mitä minulle oli sanottu eilen peltotiellä ja se selitys saattoi jotenkin sopia. Voisivatko naapurit olla uuspakanoita tai lähtöisin niin syrjäisiltä seuduilta naapurimaista, että siellä olivat vielä pakanalliset uskomukset voimissaan? Eivät ihan lähiseudun murretta ainakaan puhelleet. Ja se varsijousi, ja ne oudot, alkukantaiset vaatteet...? En tiennyt mitä ajatella, mutta päätin jollain sopivan huolettomalla tavalla kehottaa vanhempiani vähän tarkkailemaan uusia tulokkaita. Samalla tunsin sekaantuvani tuntemattomien nuorten ihmisten elämään. Laskeskelin kuitenkin, että parempi minun sekaantua heidän elämäänsä kuin että antaisin heidän sekaantua vanhempieni elämään.
Aamiaisen nautittuani istuin olohuoneessa kuuntelemassa isäukon jorinoita. Mikään hänen asenteissaan ei ollut muuttunut, niin vanhoillista ja sulkeutunutta elämää täällä vietettiin. Isä ja äiti asuivat kuin maaseutumuseossa. Isä puhui välillä markoista ja penneistä. Kun huomautin, että ne ovat euroja ja senttejä, hän vain huitaisi kädellään. Isä oli huolissaan äidistä, pyysi minua juttelemaan hänen kanssaan, sanoi, että äidin elämä oli kovin yksinäistä. Kun isä ei ollut kuulemassa, äiti kertoi olevansa huolissaan isästä, joka ei käynyt enää missään, hyvä kun ulkona pistäytyi postin hakemassa, kopisteli kyllä matot ja leikkasi ruohon ja haravoi lehdet, talvella kolasi lumet. Mutta ei käynyt missään kylässä, ei oikein kauppaankaan lähtinyt, paitsi viinakauppaan. Lupasin kummallekin, että jututan ja kuuntelen, muuta en pystynyt lupaamaan. Ja niin myös tein.
Ennen lounasta sain taas viestin. Sen oli lähettänyt Wolter. Hän kysyi minulta, olinko saanut jotain selvää niistä tyypeistä, jotka nyt asuivat heidän talossaan. Se tuntui aika yllättävältä, kun en käsittänyt mistä Wolter oli saanut puhelinnumeroni. Vastasin hänelle, että olin juuri vanhempieni luona kylässä. Kerroin tavanneeni uudet naapurit, nuori pariskunta, joka harrasti metsästystä ja vanhoja vaatteita.
– Ne ovat outoja, viestitti Wolter. – Miten niin? minä kysyin. – Ne murhasivat minun perheeni.
Henkeni oli salpautua, kun luin Wolterin viestin. Vaikka tiesinkin hänen taipumuksensa liioitteluun ja hurttiin huumoriin, oli tämä kuitenkin jo aika raju väite. Murhaajia! Vanhempieni naapurissa! Sanoin vanhemmilleni piipahtavani hetkisen ulkona. Heti kuistilla soitin Wolterille. Hän oli sulkenut puhelimensa.
Päivä oli lyhyt ja valoton. Hämärä laskeutua aikaisin, neljältä piti jo sytytellä lamppuihin loistoa. Kyselin harvakseltaan vanhemmiltani tiesivätkö he minne Wolterin perhe oli muuttanut. Isä sanoi, ettei koskaan nähnytkään Wolterin perheestä muita kuin Wolterin ja hänen siskonsa, joka joskus iltahämärissä saattoi vaellella pellolla. Muistin sen itsekin. Olimme ihmetelleet, kun peltoon ei jäänyt hänen kuljeskelustaan mitään jälkiä. En ollut kehdannut kysyä asiasta Wolterilta, koska olin vähän ihastunut hänen siskoonsa, enkä halunnut Wolterin tietävän sitä. Äitikään ei ollut koskaan tavannut muita Wolterin perheestä. Kummallista, etteivät he olleet käyneet tapaamassa naapureitaan. Mutta toisaalta sellaisia minun vanhempani olivat: he tahtoivat pysyä erossa toisten elämästä ja toivoivat samaa myös muilta. Minun he sentään antoivat ystävystyä Wolterin kanssa, vaikken saanutkaan koskaan tuoda häntä sisälle kotiimme. Miten he sitten olivat tavanneet Mietin ja Ainun, sitä en tiennyt, ehkä he olivat kävelyllään tulleet heitä vastaan metsätiellä? Ajatus kylmäsi minua, kun otin huomioon Wolterin viestin ja Mietin varsijousen. Yritin useaan kertaan soittaa uudelleen Wolterille, mutta hänen puhelimensa pysyi suljettuna.
Isän kanssa kävin saunassa. Kysyin, kävikö uusien naapureitten luona kyläilijöitä. Isä ei ollut nähnyt eikä kuullut. Ainoastaan sen hän muisti, millainen mekkala kävi, kun Koistiset lähtivät ja nämä uudet tulivat. En oikein uskaltanut kysellä siitä enempää. Tuntui siltä, että jokin olisi pahasti pielessä. En tiennyt mitä tekisin ja kehen ottaisin yhteyttä. Poliisikaan ei nykyään lähtenyt tutkimaan mitään, ellei pahin olisi jo tapahtunut.
Isä saunoi pitemmän kaavan mukaan, istui välillä huilaamassa pukuhuoneessa ja siemaili pari pulloa olutta. Tölkkiolutta tässä talossa ei juotu. Sitten isä komusi takaisin lauteille ja rallatteli siellä itsekseen. Isän laulut olivat jotain vanhoja viisuja, joitten sanoista en lapsena selvää saanut, enkä sittemmin niistä ollut kiinnostunut. Kuivasin itseni ja puin päälleni kylpytakin.
Keittiössä odotti yllätys. Uudet naapurit olivat tulleet vierailulle luoksemme. Äiti esitteli hymyillen sienipiirasta, jonka naapurit olivat tuoneet tuliaisiksi. Piiraaseen oli leivottu pieniä oransseja sieniä, joita en tunnistanut. Äiti oli paloitellut piirakan ja tarjosi minulle palasta. Yritin selittää, että halusin löylystä tultuani ensin juotavaa, mutta äiti tuputti piirakkaa. Otin yhden palan kohteliaisuuttani. Ajattelin viskata sen roskiin tilaisuuden tullen. Mistä näitten huumepakanoitten piirakat lienevät tehtykään? Äiti tarjosi piirakkaa myös vieraille ja he ottivat mielellään palasen kumpikin ja maistoivat heti. Äitikin otti ja maistoi piirakkaa.
Minä menin jääkaapille ja otin sieltä oluen. Kysyin tahtoisiko joku muukin. Kun äiti sanoi sen olevan kaljaa, myös vieraat halusivat juodakseen. Hyvän mielen höyräkässä minäkin maistoin sienipiirasta, eikä se pahalta maistunutkaan. Oluen kanssa se tuli äkkiä syödyksi. Oloni muuttui oudon kevyeksi. Kuulin miten äiti ehdotti, että Miettikin kävisi löylyssä, nyt kun isä oli siellä saunomassa. Mietti suostui ja meni saunaan. En osannut nähdä siinä mitään omituista. Pian saunasta kuului isäni laulelu ja löylyveden sihahtelu kiukaalle, enkä ajatellut asiaa sen enempää.
Sillä aikaa äiti esitteli taloa Ainulle ja he kumpikin ottivat lisää piirakkaa ja olutta, kuten minäkin. Tunsin olevani aikamoisessa kaasussa tai jossain vastaavassa. Oikeastaan mitään vastaavaa en ollut koskaan kokenut, mutta sillä hetkellä se ei vaivannut minua lainkaan. Ainu oli varsin suloinen nuori nainen, vaikka hänen ruumiinrakenteensa osoitti, että hän oli tottunut kovaan työhön. Äiti kertoi Ainulle kukkiensa nimiä ja mistä mikäkin seinäkoriste oli peräisin. Ainu hymyili äidille herttaisesti. Sitten hän kurotti kädellään kuin silittääkseen äitini hiuksia, mutta jotenkin hänen kätensä meni äitini pään lävitse! Ainu ei vaikuttanut yllättyvän lainkaan. Hän lausui:
– A, sie kyhäröin olet!
Sitten hän halasi äitiäni ja he ikäänkuin sulivat toinen toistensa sisään. Äiti hymyili minulle valoisaa, onnellista hymyä ja Ainukin hymyili minulle lempeästi.
– Mie kyhäröisen oon sylis. Hää minust tykkää, hää minnuu kaitseb, Ainu sanoi.
Minä hymyilin heille, kaikki vaikutti juuri niin luonnolliselta kuin se ei ollut. Pian tulivat saunasta isäni ja Mietti, hekin halasivat toisiaan lämpimästi. Kun he näkivät minut, Ainu selitti:
– Hää piroskuit söi, hää kalja joi.
Kaikki hymyilivät minulle ja minä hymyilin heille. Sen jälkeen minulta sammuivat valot.
Aamulla tilanne oli rauhoittunut. Paitsi päässäni, jossa humisi ja suhisi kummallisesti. Mietti ja Ainu olivat poissa ja oletin nähneeni pahaa unta. Siitä ei ollut kysymys. Äiti ja isä vakuuttivat, että kaikki tämä oli todella tapahtunut. He pyytelivät anteeksi, kun eivät olleet aikaisemmin voineet kertoa minulle asioistaan. Nyt äiti kertoi mitä oli tapahtunut.
Pari vuotta sitten isä oli lumia katolta pudotellessaan pudonnut itse ja halkaissut kallonsa. Äiti oli isän kuoltua koettanut pärjäillä isän autellessa parhaansa mukaan. Astraalihahmon työnteko oli kuitenkin sujunut hitaasti. Tiukka viina oli auttanut kestämään. Juuri muuta isä ei ollut kuoltuaan tarvinnut eikä hän äidin lisäksi muuta kaivannutkaan, mitä hän pyyteli minulta anteeksi. Isä selitti, että meidän kahden välit olivat aina olleet etäiset, eikä muuttoni etelään ollut ainakaan lähentänyt meitä toisiimme. Sanoin ymmärtäväni, mikä oli kyllä paksu valhe. En ymmärtänyt mitään.
Sitten äiti kertoi kuolleensa hänkin. Miten se oli tapahtunut, sitä äiti ei ruvennut kuvailemaan, mutta hän sanoi kuolleensa onnellisena ja että kuolema oli ihanan luonnollinen. Muutenkin äiti sanoi kuolleena olemisen olevan parasta aikaa elämässään. Minä sanoin, että tuo lause kuuluisi jo lentävien lauseitten joukkoon.
Isä puuttui nyt puheeseen ja sanoi sen sienipiirakan sienien olevan lentosieniä – uusien naapureitten löydöksiä. Niistä tuli kuulemma vielä komeemmat nosteet kuin tiukasta viinasta. Eikä ne sillä tavalla ry'itä. Isä sanoi ryhtyneensä uusien naapureitten kanssa sienibisnekseen heti kun oli saanut maistaa heidän tuotteitaan. Menivät isän kertoman mukaan mainiosti kaupaksi Alkon seutuvilla iästä riippumatta. Ja kun hän oli Alkossa asioimassa, eivät myyjät kyselleet henkkareita, eivätkä muita henkimaailman asioita. Kysyin sitten mitä he niillä rahoilla tekivät ja isä sanoi, että pitihän maksaa kiinteistöverot ja sähkölaskut tästä talosta ja hankkia bensaa autoon. Äiti tykkäsi joskus ostaa uudet verhot tai jotain. Netistä sai nykyään halvalla, ei tarvinnut kaupalle asti könytä, kun pyysi toimituksen kotiin. En viitsinyt kysyä ruuasta mitään, varsinkaan siitä mykykeitosta.
Kun huomasin, että vanhempani elivät onnellista kuolemanjälkeistä elämää, joka ei paljon tuntunut poikkeavan heidän edeltävästä elämästään, olin valmis kotimatkalle. Rautatieasemalla toivotin isälle ja äidille hauskoja aikoja Mietin ja Ainun seurassa. Isä sanoi heidän olevan alkuperäissuomalaisia.
– Rajan takaa varmaan, äiti kuiskasi. – Niin varmaan, minä sanoin, nostin laukkuni ja kävelin junaan.
Entä sitten Wolter, mitä hänelle tapahtui, murhasivatko Ainu ja Mietti hänen perheensä? Olisiko se ollut edes mahdollista vai oliko Wolterin perhekin tuonpuoleisia? Elikö Vesikonharjussa enää kukaan? Wolterilta en sen koommin viestiä saanut. Seuraavaksi jouluksi matkustin Madeiralle. Vähän kerrassaan Vesikonharju alkoi haalistua mielestäni kunnes se oli vain syntymäkotikuntani nimi. Vesikonharjun muistoni olivat kuin vanhoja valokuvia, joitten alle kukaan ei ollut kirjoittanut nimiä eikä vuosilukuja.
|