Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 21 Marras 2019, 17:42

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Romaanin rakenne
ViestiLähetetty: 06 Syys 2010, 13:07 
Poissa

Hmm.

Olen niitä kirjoittajia, jotka alottavat romaanin, mutta eivät koskaan saa loppuun. Kieli on sujuvaa ja kaunista, mutta rakennetta ei löydy, tai jos löytyykin ensin, pian se hajoaa pieniksi pirstaleiksi ja sitten siitä on vaikea saada otetta.

En haluaisikaan olla varsinainen juonikirjailija. Kieli ja ajatukset ovat teksteissäni pääosassa, mutta pakkohan tarinaan on saada rakenne, jonkinlainen luuranko joka pitää sen koossa.

Mikä avuksi?

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Syys 2010, 15:53 
Poissa

Minäkin kaipaisin neuvoja samaan ongelmaan, toivottavasti joku viisaampi tulisi ja vastaisi.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 06 Syys 2010, 18:11 
Poissa

En ole viisas, en ehkä paras neuvomaan, mutta tässä omia mielipiteitä.
Minun mielestä kyseessä on selvä suunnittelun puute, ennen romaanin kirjoittamisen aloittamista. Jos juoni struktuuri jne. on kohdillaan, niin en usko, että kyseistä ongelmaa tulee. Minä lähtisin, siitä, että keksisin tarinalle lopun, jos ongelma on se, ettei tarinaa saa loppuun. Tietysti jotkut kirjailijat kirjoittaa niin, että on vain päähenkilö + ongelma, ja kirjoittavat niin pitkään kun saavat ongelman ratkaistua, mutta jos se nyt on ongelma sinulle, että et löydä loppua, niin suosittelen sen lopun keksimistä, ja muutenkin vähän suunnittelemaan mitä kappaleissa tapahtuu. Myös kannattaa tähdätä johonkin tiettyyn sivumäärään/sanamäärään, n.260sivua on jo ns. reasonable romaanin pituus.

Tietysti kyseessä voi yksinkertaisesti olla se, että jos sinulla ei vaan ole juonta, ja se juuri, ettei ole juonta on se itse ongelma -- kirjoitat kenties ilman päämäärää?

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Romaanin rakenne
ViestiLähetetty: 07 Syys 2010, 16:01 
Poissa

Vickan kirjoitti:
Hmm.

Olen niitä kirjoittajia, jotka alottavat romaanin, mutta eivät koskaan saa loppuun. Kieli on sujuvaa ja kaunista, mutta rakennetta ei löydy, tai jos löytyykin ensin, pian se hajoaa pieniksi pirstaleiksi ja sitten siitä on vaikea saada otetta.

En haluaisikaan olla varsinainen juonikirjailija. Kieli ja ajatukset ovat teksteissäni pääosassa, mutta pakkohan tarinaan on saada rakenne, jonkinlainen luuranko joka pitää sen koossa.

Mikä avuksi?

Viisaaksi en tunnustaudu. Näissä asioissa suurinta viisautta taitaa olla oman rajallisuutensa ymmärtäminen.:) Mutta mielenkiintoinen kysymys - ja omalta kantiltaan jo avartavaa pohdintaa Erveltä.

Jos jotakin siihen lisäisin näin yleisellä tasolla, niin minusta tuo on jo edistysaskel, Vickan, että olet pohtinut asiaa ja hahmottanut ongelmasi. Olet kaikkein pätevin ihminen myös ratkaisemaan ongelman (ja Tiina oman rakenneongelmansa). Tässä voisi kokeilla sitä, että luettelisit paperille ranskalaisin viivoin kaikki mieleesi tulevat luurankomallit, jotka saattaisivat pitää tarinasi koossa. Sitten kirjailemaan plussia ja miinuksia eri näkökulmista, ja hupsista, saatatpa huomata hyvinkin äkkiä, että siinähän se, ikioma rakenteesi, joka sopii juuri Sinulle.

Profiili  

Viestin otsikko: Romaanin rakenteesta
ViestiLähetetty: 23 Syys 2010, 19:33 
Poissa

Olisiko näistä kirjoista apua:

Vacklin, Rosenvall, Nikkinen. 2007. Elokuvan runousoppi. Like
- Tässä kirjassa on asiaa käsikirjoittamisesta, mutta olen todennut hyväksi oppaaksi romaanin rakenteen hahmottamiseen.
Martinheimo. 2000. Parempi lause. Wsoy
- Perusteos kirjoittamisesta.

Suosittelen myös Jyväskylän yliopiston Luovan kirjoittamisen opintoja. Niitä voi suorittaa avoimessa yliopistossa ympäri maata. Parasta opetusta mielestäni. Hyvä ja yksin kertainen neuvo on myös karsiminen ja yksinkertaistaminen, jonka jälkeen keskityt tarkkaan havainnointiin.
Itselle kannattaa antaa aikaa, sillä tässä lajissa ei kannata hoputtaa itseä. Asiat kypsyvät ajallaan, kun nauttii prosessista.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 04 Loka 2010, 16:46 
Poissa

Minua ei sitten kannata ottaa vakavasti kun en ole minkään virallisen instituution oppilanan koskaan ollut. Mutta sanon tuosta kirjan kiriottamisesta, että onko niissä mitään erityistä kaavaa taikka formaattia? Puhuvat että kirja sisältää eri kerrostumia. No, tiedän, että kuvatekemisessä lanseerattaessa käytetään maalikerroksia, mutta kirjoissa kaikenmoinen formatia taitaa kuitenkin olla myöhäsyntyistä, siten, että erityiset palkkaa työstään nauttivat kirjallisuustutkia havaitsevat asioita kirjassa joista itse kirjoittaja ei ole tietänyt mitään.
Minä en ole suomalaista kirjallisuusoppia nähnyt en lukenut, niin että osaisin sanoa siitä mitään, mutta tunnen 'narratee' ja narratio muodon joka kaikissa on yksi ja sama perusmuoto.
En tiedä olisiko kirjoittamisellakaan tarkoituksenmukaista edetä kovin pitkälle tavallisesta elämästä, vaikka joidenkin elonkaari eroaakin yleisestä tasaisen Aatun elämästä.

Olisiko parempi olla pyrkimättä luomaan mitään ja sen sijaan tarjoaisi kirjoittamalla tilaisuuden salakuunnella ja vakoilla kirjoittamiensa juttujen henkilöjä , jotka saattavat kertoa, ja sanoa totuuksia, joskus taas valehdella.
Lukijan on itse päätettävä milloin nuo ovat tekemässä sitä taikka tätä, aivan samoin kun on laita päivittäisessä elämässä, missä kenkäkauppias saattaa pyrkiä myymään sinulle kenkiään väittäen tietävänsä paremmin mikä sinulle sopii, taikka tutuissa baareissa missä kaikilla on jonkun kokoinen sotavaunu ajettavinaan.
Kirjoittajana sinä voit vain raottaa ja näyttää, lukijan on itse päätettävä loput. Eihän kukaan kiriallia taikka kirjoittaja voi olla kaikenaikaan pitelemässä auki kirjaa jotta joku ymmärtäisi sitä lukea.

Profiili  

Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 07 Loka 2010, 07:44 
Poissa

Minä ajattelen, että jos on mielessä riittävän hyvä tarina ja tarpeeksi sanottavaa siitä, niin se rakenne syntyy sen tuloksena. Toki ei itsestään: kyllä se täytyy suunnitella joko etukäteen tai käsikirjoituksen aikana.

Jos rakennetta ei synny, niin herää kysymys, eikö kirjoittajalla ole riittävästi sanottavaa. Vai onko sitä liikaa? Ainakin esikoiskirjoittajilla on tarve saada kaikki mahdollinen siihen ekaan kässäriin, näin vaikka se ei kertoisi lainkaan itsestä, van olisi puhtaasti fiktiivinen. Kun ainesta on liikaa, niin sekin on riski rakenteelle.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 7 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia