Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 26 Kesä 2019, 14:40

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Minuuttinovelleja
ViestiLähetetty: 09 Syys 2016, 03:26 
Poissa

Tänne olisi tarkoitus koota käyttäjien minuuttinovelleja.

"Minuuttinovelli on proosamuotoinen lyhyt teksti, jonka voi lukea alusta loppuun yhdessä minuutissa. Minuuttinovellin kehitti unkarilainen István Örkény, jonka mukaan novellin voisi lukea sillä aikaa kun keittää löysiä kananmunia tai odottaa varatun puhelinnumeron vastaavan." - Wikipedia -

Oma aloitukseni on raapaleeksi, eli TASAN sadan sanan harjoitukseksi pykäisty minuuttinovelli.

Lähetin hänet illalla luomaan huomista. Vavahdin unestani etsimään, joukot lähtivät. Yhä puolihoureissani, hapuilin edessäni jo päivän uutisia. Maa jaloissani kouristeli. Radiossa kerrottiin joukkojen saapuvan. Emme tienneet heidän värejään. Kaupunki oli pestävä elämillä, kunnian vuoksi. Tämä savun pieksemä talo oli myös puhdistettava. Syyt peittyivät jyrinään.
Aamulla viesti saapui sanat revittyinä eteiskammiooni. Hän on paluumatkalla. Täällä hänen juurensa janoisina. Etsin tulevaisuutta silpuista, vieraasta postileimasta. Käskyn antaneet ovat puhuneet. Tunnustelen nahkaisten rintakehien ihmisenaikaisia luita. Yritän muistaa vielä hetken ja unohtaa jälleen huomiseksi, verenkosteisiin lakanoihin. Täällä ei aikoihin ole jaksettu hankkia uusia vuodevaatteita. Kätkyisin käsin puhallan ristin: täällä asui ihminen, jonka paluusta kasvaa tragedia.

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Minuuttinovelleja
ViestiLähetetty: 10 Syys 2016, 14:16 
Poissa

Katoha, sehän alakaa ruuhkaa pukkamaan, jo nelejäs satunnainen kirjottaja

Profiili  

ViestiLähetetty: 27 Helmi 2017, 09:04 
Poissa

KOVETTUMAT

Pitemmän aikaa olin kärsinyt paksuista kovettumista jalkapohjissa. Sitten yhtenä arkisena syntymäpäivänä rakkaat sukulaiseni lähettivät minulle lahjakortin, joka oikeutti yhteen jalkahoitajan kotikäyntiin. Sukulaiset tuntevat minut päästä jalkapohjiin. Tilasin oitis ajan jalkahoitajalle.

Jalkahoitaja osoittautui puheliaaksi ja toimeliaaksi nuoreksi naiseksi. Hänellä oli suuret rinnat, mutta se ei valitettavasti kuulu tähän. Hän nosti vuorotellen kummankin koipeni syliinsä ja rapsutteli karkealla raspilla jalkapohjistani irti sentin kerroksen kovettunutta, kiilteistä marraskettä. Syntyneen kilon painoisen kovettumakasan hän keräsi talteen vanhan sanomalehden päälle.

Pois lähtiessään tämä nuori nainen ripotteli vielä pyynnöstäni jalkapohjan kovettumat pihalleni, joka oli jäisenä aika iljanteinen. Tämä olikin todella tarpeen, sillä hiekoitussorani olivat loppuneet jo alkutalvesta.

Profiili  

ViestiLähetetty: 27 Helmi 2017, 15:47 
Poissa

Mittää ei pijä panna hukkaan

Profiili  

ViestiLähetetty: 14 Maalis 2017, 08:12 
Poissa

Siviilisota

(Lapsen kertomus) (kuviteltu)

Siviilisota. Siinä isät ja äitit laittaa älypuhelimet kaappiin ja viskaavat tietokoneen päälle viltin. Sitten ne menee ulos ja kävelee torilla kylttien kanssa ja laulaa ja huutaa. Toisella puolella toria huutaa toiset setät ja tätit. Eikä kellään oo pyssyä eikä sotatakkia. Poliisit kävelee siinä välissä.

Jotkut isät ja äitit ei syö enää juustoo eikä juo maitoo. Ne syö vaan leipää ja juo vettä ja joskus kaljaa. Ja ne valvoo aika myöhään vaikka laittaakin lapset nukkumaan. Aamulla aikuiset nukkuu pitkään mutta lapset valvoo ja kattoo piirrettyjä.

Siviilisota kestää vähän aikaa. Sitten äitit ja isät alkaa taas raplata kännyköitä ja istua tietsikalla.

Profiili  

ViestiLähetetty: 20 Maalis 2017, 12:47 
Poissa

Leninin lippalakki

Isä hankki meille koiran. Koirasta toivottiin uskollista kaveria koko perheelle. En tiedä miksi. Sille yritettiin opettaa temppuja, mutta sitä ei saatu edes istumaan. Koira vain hutkelteli ympäriinsä ja näykki kaikkia, jotka sitä yrittivät koskettaa.

Kesä oli harmillisen kuiva. Kulottunut ruoho kaatuili niityllä omia aikojaan.

– Kyllä kesä kuivattaa minkä kevät kasvattaa, tuumaili naapurin Apeli tapansa mukaan.

Koira juoksenteli ruohikkoon kuvioita. Koiraa jahdattaessa isältä katosi kännykkä. Etsittiin sitäkin. Sitten joku tajusi soittaa siihen. Vinksahtanut Säkkijärven polkka ilmaisi kännykän olinpaikan. Kun kännykkä haettiin kuloheinän keskeltä, löydettiin koira istumasta. Kaikki menivät hiljaisiksi paitsi Apeli, joka tokaisi:

– Niinhän se istuu kuin lippalakki Leninille.

Profiili  

ViestiLähetetty: 17 Tammi 2018, 10:35 
Poissa

Siilinjärven onni

– Unohin ostoo ne sikaarit! Minusta on tullu isä! puhisi Onni innoissaan kävellä mylhätessään luokseni.

Katselin häntä tyynen huvittuneena. Onni punoitti onnesta kuin ihmeittentekijä. Hän saattoi naisensa raskaaksi ja nainen synnytti vauvan – täysin luonnollinen asia, mitä tuosta meuhkaamaan.

Tarkastellessani tuoretta isää katselin hänessä Siilinjärveä. Sen onni oli samaa luokkaa Onnin kanssa. Hymyilin koko jutulle, koska pidin itseäni muita parempana. Siilinjärven onni oli minulle vain rahvaanomainen pikkuilmiö. Tiesin, etten tässä suhteessa poikennut muista siilinjärveläisistä, jokainenhan täällä piti itseään muita parempana.

Selostettuaan lapsensa syntymän minulle Onni jatkoi matkaansa. Hänellä oli kiire tarjoamaan jollekin muulle niitä sikaareita, joita ei ollut muistanut ostaa minulle.

Profiili  

ViestiLähetetty: 21 Tammi 2018, 11:26 
Poissa

Nehä jotku vikkuutteli että Siilinjärviki oesi ennen ollu pikkusen riettaampi, olivat tee-viivan jättäneet jossaki vaeheessa poes. Oliko se sitte onni vae ei

Profiili  

ViestiLähetetty: 22 Tammi 2018, 08:19 
Poissa

Eihän yksi vaakaviiva riettautta tee, ellei sitä esitetä vähän etunojassa?

Profiili  

ViestiLähetetty: 22 Tammi 2019, 09:01 
Poissa

Kolme ainoaa oikeaa totuutta

Netissä syttyi sanasota kansallisesti arvokkaasta asiasta. Kaksi ainoaa oikeaa totuutta taisteli sanan voimalla siitä, kumpi osaa sohaista tarkemmin – kuitenkin lain puitteissa. Näyttökuvia keskustelusta tallennettiin, moderaattorit valvoivat keskustelua ja poistivat innokkaimmat ylilyönnit. Keskustelijat varoittivat toisiaan rikkomasta lakia ja uhkailivat toisiaan suoraan tai epäsuorasti oikeusjutulla.

Aiheena oli mustikkakeitto. Oliko mahdollista, että Venäjällä suomalaisella reseptillä venäläisistä mustikoista valmistettu keitto olisi yhtä hyvää kuin perinteinen suomalainen mustikkakeitto? Joku vannoi virolaisen mustikkakeiton paremmuuden nimeen. Keskustelu kuohui lieden ja kattilan välillä eikä räiskähtelyiltä voinut välttyä.

Tottumattomana minä sekaannuin keskusteluun ja väitin venäläisen keiton maistuvan kaikkein parhaalta. Sain maistaa kolmea ainoaa oikeaa totuutta. Ja paria vasenta koukkua.

Profiili  

ViestiLähetetty: 11 Kesä 2019, 11:27 
Poissa

Pölypunkit

Ilmastonmuutos oli tekemässä ihmislajin elämisen Maapallolla mahdottomaksi. Pölypunkitkin vaistosivat, että ihmiskunta hupenisi pian kestävämpien lajien tieltä. Pölypunkkien mielestä elettiin jo pölypunkkien planeetalla. Niinpä pölypunkit kehottivat jälkikasvuaan, nymfejään, ottamaan kaiken irti tilanteesta, sillä ihminen oli uusi mammutti, kohta niitä ei löytäisi toistensa sängyistäkään.

Pölypunkkien nymfit olivat niin pieniä, että ne karkailivat elektronimikroskoopin preparaattilasienkin välistä. Vaikea niitä oli nitistää. Sen sijaan ne nipistelivät ja vieläpä kipeästi. Ihmiskunta parahteli pölypunkkien ikenien alla kuin iivanat tataarien ikeen alla.

Kuitenkin teki juoppojen veressä kiertänyt alkoholi pölypunkeista niin viinanhimoisia, että tiedä miten koko niitten maailmanajan olisi käynyt ellei valtava vedenpaisumus olisi lopettanut niin ihmiskuntaa kuin pölypunkkejakin.

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 11 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia