Rihmasto

kirjallisuusfoorumi
Tänään on 15 Loka 2018, 22:08

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia

Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Uvven vujen julistus
ViestiLähetetty: 31 Joulu 2017, 21:57 
Poissa

Arvoesat kuhtuvieraat, ynnä muuten vaen tänne vaekkapa lumen kolluuseen tulleet.

Se on sitte kohtapuoliin vuosi 2018 ja maenihempa tässä muutamalla sanalla siitä minkälaesin vinkein se on tuleva vuosi otettava vastaan näellä kelehillä.

Ensinnäkkii, joka aamu on hyvä herätä ja juuvva silipasta vaekka kahvit. Vaen jos vellipesä ei siitä hommasta tykkeä, niin sillon pittää imasta vaekka teetä ei muuta nestemmäestä emättiin. ei kuitenkaa koskenkorvvoa, votkoa, konjamiinie eli välikaljoa. Sen sijjaan oeva vaehtoehto on silipasta huiviin vaekka sitä nelosolutta, josta saapi vujenvaehteesta lähtiin poonusta eli lussaa. Tästä tykkejää eritoten herrat ja rouvvat helssinkissä ihan kansanterveytellisistä syistä. Jos kuitennii on niin, että nelonen ei kelepoa, niin vaekka lasillinen vettä, eikä muuten missään rakkauvvessa pijä sekkaantuo tulevana vuotenakkaa niihin huimausaeneisiin, ei vaekka omassa kukkapurkissa semmosta kasvasi.

Toesena seikkana maenihen että oesi nuitten etellämaenittujen vinkeitten jäläkeen hyvä koppeutuo vaekka työnsyrjään. Kuten vaekkapa aamulypsylle, halontekkoon, kuorma-autton kuskuuseen, paperitehtaalle palakannostoon, verkonkokkuun, villasukan paekkuuseen, suksiin tervuuseen, taekka ihan vaekka mihin muuhun jolohaan, josta tullee mahollisesti rahapalakkaa, taekka muuten aeka kulluu hupasasti. Sen sijaan jos ei oo toenta eli työnnuuhaa mihin koppeutuo, niin sillon lähtöö enshättään vaekka hiihtämään, juosta hilipasemmaan, pyöräelemmään taekka hakemaan sitä neoloskaljaa joko taksilla taekka sillä satunnaesella kyytillä. Se on kuulkoa kansanterveyvven hyväksi...

Kolomas assie, joka mieleeni puikkelehtii, on muistoa kanssaeläjie, naapurie, vastaantulijoeta, poespäen menijöetä, valtijovallan etustasjjie, kuntatallouvven pyörittäjjie, tienauraajie, rautakankiin takojie ja muuta porukkata, jota tekköö tämän maallisen taevalluksen maholliseksi. On auratut tiet, sopivat lanketit täytettäväksi, on jonotusnumeroautomaatit ossuuspankissa ja atteekissa, on viitotetut maantiet, veroviranommaeset ja eeuu-tarkastajat. Ja on terveyskeskuksissa näppärät saeraanhoetajat, on lähihoetajat jotka ossoavat vaehettaa näppeästi vaepat, on leäkärit tetoskooppineeen ja nitroresetteineen. Ja on papit, kanttorit ja hauvvankaevajat, seppeleen tekijät ja sen semmoset, että sen viimmesen potkasusa jäläkeen puulootaan laetettavan on turvallista ruveta pötköttelemään ja outtamaan sitä viimmestä päevää.

Ja maenitaan vielä nelejäski assie. Joka ei oo suinkaa vähhäesin. Ettätuota pitäkeä muutennii huolta itestänne, ja ennen kaekkea olokaa itellenne armollinen, mutta toesaalta tunnustakkoa seki että saatatta olla joskus veärässä, jota tosin ei tarvihe kaekelle kansalle kuuluttaa, mutta on hyvä jos vähä itelleen sitä tunnustaa. Niin, ja armollinen vaekkapa semmosessa assiessa, että jos tuntuu että eipä mahu ennää se lipoveri peälle, varmari-eli kollakehousuihin meneminen tekköö tiukkoa, taekka vyössä ei pittuus riitä, nämähä on muuten seikkoja jotka tulloo vastaan monasti näen joulun jäläkeen. Nii herranen aeka, menkeä ja ostakoa semmoset kamppeet mitkä mahtuu, ne ei nuo lyyssikauppijaat paa kuulkoa ollenkaa pahakseen jos mennee perperie, pomppoa, kollakehousuo ja tuppivyötä kaupaksi. Usottako? Ja muuten, jos mieli tekköö, niin sitä nelosta saapi kohta maetokaupasta lussineen poonuksineen... ihan vaen kansanterveyvvellisisistä syistä tästä maenihen.

Ja olisihha niitä muitae asijoeta, mutta luulen että pikkusen kansanterveyvven kunnijaksi ottaneilla mennöö jo tästäki vähästä kieli solomuun, niin jätän tämän enempi kirjottamati. Mutta että näellä vaatimattomilla sannoella Oekeen hyvvää ja vaeherikasta uuttavuotta ja toevotaan että ette missään vaeheessa tulevata vuotta peäse pitkästymmään, sillä kometijjaa tulloo riittämään aena isolta kirkolta syrjäsimpiin kolokkaan, ja ihan vaekka iliman niitä jossakikohin maenihtemmieni nautintoaenehie, sannoo Heikki!

Profiili  

Viestin otsikko: Re: Uvven vujen julistus
ViestiLähetetty: 02 Tammi 2018, 05:09 
Poissa

Aplootit uuvven vuen puhheelle! :D

Profiili  

ViestiLähetetty: 02 Tammi 2018, 18:40 
Poissa

Ka kiitoksie, pölöjyyttäni pistin tuon noamakirjaan ja olihan tuota jajeltu

Profiili  

ViestiLähetetty: 19 Tammi 2018, 19:49 
Poissa

Ihan uuvven karvalakin
tännään Jalavasta ostin
ja imakovaen sillä
melekeen piliviin nostin
saesi karavareohka keännähtämmään
jopa katseen kirkkoherran
ja miettijä se voes mistä rahhaa
saesi hänki saman verran

Oeken selehvijenki otin
sen näen meijjän kesken kerron
ja tuntu että itetuntoa
tuli hummeetiini kaksinverron
ja onha lakki tojellaki
ihan aetoa kotimaesta nahkaa
jos se peässä puuhun ajan lynksilläni
ei tuu ohtaan maenittavvaa pahkaa

Nii, ihan uuvven karvalakin ostin
tae sen maenita jo taesin...
sillä varmaan katkastuva
talaven selän saesin
että menkeäpä te muutki heti
Joko Jalavaan taekka muuhun puotiin
kun on vanahat karvalakit,
toasa teällä tulleet muotiin

Profiili  

ViestiLähetetty: 22 Tammi 2018, 09:19 
Poissa

Ylähyllyltä sen noukin,
turkishatun appivainaan.
(Turhat riimit sormin soukin
sitten runoseeni lainaan.)

Puristaa voi kyllä vähän
- kunhan menee vävyn päähän.
(Keksin vielä juonen tähän,
nyt ei mene järki jäähän!)

Aito teddykarhun talja
hatuksi on käännätelty.
(Aitoa kuin kotikalja,
päätä varten väännätelty.)

Eipä karkaa sisältäni
lämpö talven pakkasiin.
(Lahja appi-isältäni
päätyy runokukkasiin.)

(Oikeesti minulla on appeni peruja ihan aito turkislakki, joka menee päähän ja joskus vähän silmillekin. :D )

Profiili  

ViestiLähetetty: 29 Tammi 2018, 22:53 
Poissa

Mulla oli isävaenajan reohka, vaen pari vuotta sitte ampijaeset teki siihen pesäsä, että uuniin jouti ja tuotti sitä kautta vielä vähä lämpöä

Profiili  

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
Aloita uusi ketju Vastaa viestiin  [ 6 viestiä ] 

Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia